Hyresförhandling 2025

Hur går förhandlingen om 2025 års hyror till och vad blir hyran?
Ernst Rosén

Kommentarer

  • I år börjar förhandlingen om din hyra tidigare än vanligt. Ernst Rosén är medlem i branschorganisationen Fastighetsägarna som varje höst förhandlar din hyra med Hyresgästföreningen. De senaste åren har förhandlingarna dragit ut på tiden och många hyresgäster har fått betala retroaktiva hyreshöjningar. För att undvika detta påbörjas hyresförhandlingen extra tidigt i år, så att du i god tid ska få besked om din nya hyra för 2025.

    Här kommer svar på några vanliga frågor vi brukar få i samband med hyresförhandlingarna:

    Varför börjar förhandlingarna så tidigt i år?
    Att förhandla hyror är en process som ofta drar ut på tiden. Det innebär att många hyresgäster de senaste åren fått retroaktiva hyreshöjningar, det vill säga fått betala flera månaders hyreshöjning under en månad. Detta vill man verkligen undvika i år. Därför påbörjas förhandlingen tidigare än vi brukar. Det handlar alltså inte om en extra höjning, utan den nya hyran gäller sedan för nästa år (2025), precis som vanligt.

    Varför höjs hyran varje år?
    Hyran ska täcka alla kostnader som uppstår för att äga och sköta om huset som du bor i, till exempel kostnader för räntor, renovering, städning, personal, sophämtning, el och vatten. Det senaste året har kostnaderna ökat markant. God förvaltning, skötsel och trygghet i våra bostadsområden är avgörande för att vi ska trivas i våra hem. Därför behöver även hyran höjas för att vi framöver ska kunna underhålla och ta hand om huset som du bor i.

    Hur fungerar en förhandling?
    Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna har uppdraget att förhandla hyrorna i ditt hus. Det finns lagar och regler som bestämmer hur det ska gå till. Hyresförhandlingarna börjar med att Fastighetsägarna påkallar förhandling om hyreshöjning. Därefter pågår förhandlingarna tills vi har kommit överens om ny hyra. Då skrivs ett avtal om hyreshöjningen och från vilket datum den gäller.

    Vad händer om vi inte kommer överens?
    Ibland går det fort att komma överens om ny hyra, ibland tar det längre tid. Kommer vi inte överens om hyreshöjningen kan vi ta hjälp av en oberoende skiljeman som bestämmer vad hyreshöjningen blir.

    När får jag besked om min nya hyra?
    När Fastighetsägarna och Hyresgästföreningen kommit överens om den nya hyran för 2025 får
    du information från din hyresvärd. Vanligtvis kommer informationen med din hyresavi.
    Ernst Rosén