Hur ansöker jag om ett lägenhetsbyte?

Hej,

Jag har förslag på en hyresgäst som jag vill byta lägenhet med, hur gör jag?
Ernst Rosén

Kommentarer

  • Lägenhetsbyte - ett så kallat direktbyte. Om du vill byta lägenhet och har förslag på ny hyresgäst behöver du ansöka om att få ett sådant byte godkänt och ha beaktansvärda skäl. Du hittar ansökningsblankett på Lägenhetsbyte Ansökan Avtal

    1. Ladda ner blanketten och fyll i samtliga uppgifter.

    2. Bifoga:
    • Kopia på bytespartens kontrakt.
    • Personbevis på den/de som du vill byta med.
    • Kopia på anställningsavtal med löneuppgift för bytesparten.
    • Är det fler en två lägenheter inblandade så vill vi att du ritar upp byteskedjan samt fyller i personuppgifter och skäl på samtliga.
    3. Skicka din bytesansökan och kompletta handlingar till:
    - mail, direktbyte@ernstrosen.se
    - post, Ernst Rosén, Box 135, 401 22 Göteborg.

    4. När vi har fått kompletta handlingar så handlägger vi ärendet tillsammans med de fastighetsägare som är inblandade och återkommer med besked. Om det blir godkänt så görs också en besiktning av lägenheten innan avtal skrivs med föreslagen hyresgäst. Vi har kontakt med dig som är Ernst Roséns hyresgäst.
    Handläggningstiden är ca 10-12 veckor från det att vi har kompletta handlingar så så tänk på att vara ute i god tid.

    Tänk på att detta behöver uppfyllas:
    • Du behöver ha bott i din nuvarande lägenhet i minst 12 månader för att kunna ansöka om ett lägenhetsbyte.
    • Du behöver ha beaktansvärda skäl, vi följer Fastighetsägarnas riktlinjer
    • Föreslagen hyresgäst får inte ha betalningsanmärkningar och behöver ha goda vitsord.
    • Det är du som föreslår hyresgäst vi hjälper till med handläggningen.
    Du är alltid välkommen att höra av dig om du har frågor!
    Agneta
    (Uppdaterad )
  • Hej!
    Kan man skriva upp ett (myndigt) barn som vill flytta hemifrån på hyreskontraktet för att därefter byta till två mindre lägenheter varav barnet tar den ena? Barnet har fast arbete.

    Åsa Wettergren
  • Hej Åsa

    Vi skriver inte på någon på det avtal som ni har. Är det så att ditt barn vill flytta hemifrån så får hen gärna söka de lägenheter vi annonser på HomeQ. Meddela barnet att ladda upp de lönebesked mm som HomeQ behöver. Så det blir en godkänd sökande och klarar kraven på den lägenhet som hen är intresserad av.

    Har du fler frågor så får du gärna höra av dig till oss per telefon 031-80 60 80.

    Hälsningar
    Agneta