Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Vet inte hur mitt avtal ser ut


I början av juni 2016 blev uppringd av telinet. Allt lät bra. Det nya avtalet skulle börja
den 1/7 2017 över ett år senare. Väntade på ett avtal inget kom. kontaktade telinet som säger sig ha skickat ett sms den 5 juni 2016 vilket jag inte sett. Kan ju ha missat det. Ber då telinet skicka kopia på sms:et. Inget händer avtalet har börja gälla men har ingen aning om hur det ser ut. Har inte fått något kundnummer vet inte vad jag skall betala men fick veta att det var ett bundet 2 årsavtal. Detta skulle jag aldrig ha godkänt. men det påstår telinet att de har inspelat bett att få lyssna på inspelningen.
margit nillson Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej,
    du bör invänta att du får ta del av ljudinspelningen så att du kan kontrollera vad som är överenskommet mellan dig och företaget. Om det finns ett korrekt avtal ska företaget enligt gällande regler ha gett dig information om ångerrätt i samband med att det blev ett avtal och du ska även ha fått en bekräftelse i läsbar och varaktig form över innehållet i avtalet. Har detta inte skett bör du ifrågasätta att du är bunden av avtalet, du bör då begära att få byta till annat avtal eller till annat elhandelsföretag utan att någon extra kostnad (brytavgift) drabbar dig. Om det blir en tvist med företaget kan du begära att tvisten kostnadsfritt prövas i Allmänna reklamationsnämnden. 
    Bo Hesselgren Konsumenternas energimarknadsbyrå
  • Hej !
    Tack för informationen.
    Jag undrar hur lång tid det  skall ta för telinet att få fram ljudinspelningen?
    Den 30 juni frågade jag första gången. Då skickades förfrågan till säljavdelningen.
    Frågade nu idag igen och fick till svar att det skulle undersökas och de skulle återkomma
    margit nilsson
    margit nillson
  • Det är svårt att säga hur lång tid det tar, rutinerna för detta varierar mellan företagen, men det brukar ta några dagar. Man brukar kunna få en ljudfil per mail, vilket gör det enkelt att lyssna flera gånger när man väl fått den.
    Mvh
    Bo Hesselgren Konsumenternas energimarknadsbyrå
  • Nu har allt ordnat sig.
    Hade ett bundet 2 års avtal med pris 0.706 öre per kilowatt timme.
    Efter en veckas telefonsamtal fick jag idag positivt besked från el leverantören 
    Fick ångra mitt avtal och fick ett nytt med fast pris 12 månader mitt KWh pris blev 0.56 öre. Allt hängde på ljudinspelningen.

    Så tack för hjälpen

    margit nilsson
    margit nillson

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt inlägg & namn blir synligt för alla.
Din e-post visas aldrig publikt. Läs vår policy