Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Timredovisning

Hej,

Jag har nyligen börjat följa upp min elförbrukning per timme. Problemet är att den data jag får från mitt nätbolag är i hela kWh, dvs inga decimaler. Det gör att timredovisningen blir oerhört trubbig, näst intill meningslös. Problemet består troligtvis av att min elmätare är så gammal att den inte skickar iväg annat än förbrukningen i hela kWh (displayen på mätaren visar heller inga decimaler).

Min fråga är då om jag kan kräva att nätbolaget byter ut min mätare till en som kan hantera förbrukning med decimaler? Om jag inte minns fel så är det reglerat i lag att nätbolaget inte får ta ut någon avgift för att en kund ska kunna få timredovisad data. Kan man tänka att det gäller även i detta fall? Dvs pga att datan är så trubbig att den inte går att använda till det syfte som är avsett?

Kommentarer

  • Hej Johan,

    Jag ber om ursäkt för mitt sena svar.

    I föreskrift STAFS 2009:8 som har tagits fram av myndigheten Swedac framgår det att mätvärdets energiupplösning skall vara lämplig för ändamålet.

    Det finns alltså inget krav på antal decimaler utan elnätföretaget ska ha ett lämpligt antal för att kunden ska kunna se förändringar på ett för denne meningsfullt sätt. Upplösningen får dock inte vara sämre än heltal.

    Återkom gärna om du har några ytterligare frågor.

    Vänliga hälsningar,

    William Johansson Berg Energimarknadsinspektionen

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.