Telinet och uppsägning

Hej,

Jag byter elbolag ganska ofta. De två senaste gångerna som jag sagt upp avtal med Telinet har följande hänt. Jag har sagt upp avtal helt i enlighet med uppsägningstid och har fått bekräftelse på att de fått min uppsägning och att jag kan byta elleverantör från ett visst datum. När jag sedan tecknat avtal med annan leverantör med startdatum när avtal med Telinet går ut. När Telinet får besked om det, får jag mejl och sms från Telinet med besked om att de har handlat upp el och att jag måste betala en viss summa. De hävdar att jag inte sagt upp mitt avtal, trots att jag fått bekräftelse från dem. Första gången kände jag att misstag kan alla göra. Men nu har det hänt ytterligare en gång. Känns inte som ett misstag. Det jag undrar är om ni fått synpunkter på Telinets beteende från andra personer?

Kommentarer

  • Hej Hans

    Den här frågan är utanför Energimarknadsinspektionens tillsynsområde och därför har frågan har tilldelats Konsumenternas energimarknadsbyrå som ger konsumenter vägledning i alla frågor som rör konsumenters rättigheter på elmarknaden.

    Vi lämnar i dagsläget tyvärr inte ut klagomålsstatistik när det gäller enskilda företag, men klagomål som gäller så kallade brytavgifter är relativt vanliga för några företag. Vi tittar på möjligheter att visa mer information för allmänheten om de klagomål som kommer in till byrån.

    Tills dess finns Konsumentverkets databas på webben där du kan se anmälningar, du hittar den via länken nedan och du kan där söka på företagets namn och se vilka anmälningar som har gjorts till Konsumentverket. Du kan också göra en anmälan till Konsumentverket för att bidra till att Konsumentverket riktar sin tillsyn där den gör störst nytta. Verket startar tillsyn om tillräckligt många anmälningar kommer in om en företeelse/företag eller om anmälningar bedöms vara principiellt viktiga:
    Diarium | Konsumentverket

    Jag antar att du redan vet hur du ska hantera problemet med brytavgiften eftersom du har gjort det en gång tidigare. Bestrid fakturan genom att kontakta företaget och ange en relevant invändning, skicka med bekräftelsen på uppsägningen så bör det lösa sig. Energimarknadsbyrån rekommenderar att man alltid göra uppsägningar och bestridanden skriftligen, till exempel via mail, för att kunna spara bevis så att det kan användas vid en eventuell tvist.

    Om du har fler frågor eller om du trots bevis på uppsägning inte kommer överens med företaget får du gärna höra av dig till vår vägledning, du hittar våra kontaktuppgifter här: www.energimarknadsbyran.se

    Med vänlig hälsning
    Anna
    Konsumenternas energimarknadsbyrå