Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Sverige Energi

Hej!
Jag och min fru blev uppvaktade på Elgiganten när vi köpte en hushållsassistent att byta elbolag till Sverige Energi. Vi skulle få marknadens lägsta elpris! Nu har första fakturan kommit och priset nu är avsevärt högre än tidigare. Vad kan man göra? Går det att byta tillbaka? Vi har 3 fastigheter och la över alla 3!
Håkan Bryngelsson Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej
    Du uppger att du har blivit lovad det lägsta priset på marknaden men att priset nu är högre än det du tidigare hade. Börspriset för el har stigit under nästan hela sommaren på grund av torkan och värmen och det är därför lite vanskligt att jämföra med elpriset du tidigare har betalat. För att vara säker på att du inte har fått det lägsta priset bör du kontrollera hur det står sig mot andra elhandelsföretags elpriser. Det kan du göra genom att t.ex. titta på en prisjämförande webbplats, som Elpriskollen, för att se vad de andra företagen erbjuder för priser. Se till att titta på avtal med samma avtalsvillkor (som uppsägnings- och bindningstid mm).
    www.elpriskollen.se

    Jag antar att det är ett rörligt elprisavtal du har tecknat? Du kan läsa mer om rörligt elpris och se prisutvecklingen för elprisets börspris via länken nedan:
    https://energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnader/elkostnader/jamfora-elpriser/elpriser-statistik/manadspriser-pa-elborsen/

    Om det är ett fast elprisavtal kan du kontakta Energimarknadsbyråns vägledning, så kan vi se om vi kan hjälpa till med data eller svara på andra frågor.
    www.energimarknadsbyran.se

    Du bör i första hand vända dig till Sveriges energi för att klaga på elpriset, om det visar sig att du inte har fått marknadens billigaste elpris. Du har också möjlighet att bestrida (inte betala) den delen av fakturan som utgör mellanskillnaden mellan elpriset du har fått erbjudande om (marknadens lägsta pris) och det du fakturerats. Du måste däremot betala den delen av fakturan som du inte ifrågasätter. Om du bestrider en del av fakturan ska du kontakta företaget och ange en giltig anledning till ditt bestridande. Du kan läsa mer om hur du går tillväga här:
    https://energimarknadsbyran.se/el/konsumentratt/klagoguide/

    Om du och företaget inte kan komma överens har du möjlighet att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), om det belopp du vill bestrida är högre än 500 kr. ARNs prövning är skriftlig och kostnadsfri, det innebär att det är bra att du har alla kontakter med företaget skriftligen (till exempel via mail) och det är bra om du sparar dokumentation på erbjudandet om marknadens lägsta pris. Du gör anmälan via ARN:s webbplats:
    www.arn.se

    Eftersom elavtalet har marknadsförts som att det har marknadens lägsta pris, men ev. inte lever upp till kan du göra en anmälan till Konsumentverket gällande vilseledande marknadsföring:
    https://www.konsumentverket.se/aktuella-konsumentproblem/anmal-till-konsumentverket/anmalan/

    Med vänlig hälsning
    Anna
    Anna Carlén Konsumenternas energimarknadsbyrå

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.