Till senaste kommentaren
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Olika nätavgift samma nätområde

Jag har konstaterat att vi har olika nätavgifter om det är privatperson eller annan verksamhet. Jag har elleverans från Linde Energi och betalar fast avgift 16 A på 3438 kr/år samt 20,38 öre i överföringsavgift.
Jag ansvarar vidare för ekonomin i vår samfällighetsförening. Där betalar vi för fast avgift 16 A , 2750,40 kr/år samt 16,30 öre i överföringsavgift.
Såvitt jag kommer ihåg ska avgiften vara densamma för samma typ av leverans. Jag kan ha fel men om inte förutsätter jag att ni kollar opp detta.
Lars Enlund Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej Lars,

    Bra fråga!

    Enligt lagen ska alla avgifter vara skäliga, objektiva och icke-diskriminerande.

    Skäligheten kontrollerar vi genom intäktsramarna som du kan läsa mer om här. Här tittar vi inte på enskilda kunders avgifter utan på alla avgifter samlat. Ett elnätsföretag får ta ut avgifter som täcker skäliga kostnader för drift och underhåll. Det är också tillåtet att ha en rimlig avkastning (vinst) på det kapital som krävs för att driva verksamheten.

    Om ett företag tar ut mer än vad intäktsramen tillåter kan det få kännbara konsekvenser. Dels sänker vi deras intäktsram för nästa period med motsvarande belopp, dels kan de få betala en straffavgift på det överstigande beloppet.

    Företagen får ha olika avgifter för olika kundkategorier. Vårt krav på objektivitet handlar om att företagets samlade avgifter för en kundkategori måste reflektera de kostnader som nätföretaget har för just denna kategori. Ett företag får alltså inte gynna en kundkategori på bekostnad av en annan.

    Kravet på icke-diskriminering innebär att ett nätföretag inte får gynna en kund inom en kundkategori framför någon annan inom samma kundkategori. Likadana kunder ska ha likadana avgifter. Vi på Energimarknadsinspektionen kan inte se om just ditt ärende gäller samma kundkategori just nu. Jag skulle rekommendera dig att du tar kontakt med Linde Energi och ber dem förklara anledningen till de olika avgifter som du beskriver i din fråga.

    Om du efter kontakt med Linde Energi anser att avgiften inte är objektiv eller icke-diskriminerande kan du anmäla detta till oss på Energimarknadsinspektionen. Du skickar din skriftliga anmälan till registrator@ei.se

    Jag hoppas du har fått svar på din fråga.

    Vänliga hälsningar,
    William Johansson Berg Energimarknadsinspektionen
  • Tack för klargörande svar
    Lars Enlund
  • Hej,

    Det ser vädligt mycket ut som att det beror på att du jämför ett pris inklusive moms mot ett pris exklusive moms.

    Alltså att du som privatperson betalar samma pris som samfälligheten, men att du som privatperson dessutom får betala moms på det. 25% ligger momsen på och beloppen stämmer överens om man lägger på just 25% på samfällighetens priser.
    Arbel Krona
  • Det stämmer. På fakturorna står inkl momspå en  och momsen specad som ingående i priset på den andra. Får skaffa bättre glasögon.
    Lars Enlund

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.