Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Vad innebär kritiken mot Telinet för mig?

Vad betyder detta utslaget mot Telinet i mars för oss som nu tecknat ett avtal bundet i ett år. Blir det på så sätt omöjligt för dem att ändra villkoren under året eller blir det tvärtom omöjligt för oss att komma loss om de ändrar villkoren?
Särskilt orolig blev jag när jag läste följande i kvittot de just skickat till mej:
"Rabatten innebär att månadsavgiften är 0 kr samt ger en rabatt per kWh
på elpriset. Hur stor rabatten är anges vid teckningstillfället och
kommer även att stå på fakturorna. Observera att nivån på rabatten inte
framgår vid prisangivelsen nedan."
I kvittot som Elskling skickade till mej står att kilowatt-rabatten är 3,75 öre - ganska mycket pengar för en privat kund som köper 20 000 kw.per år.
Vad säger ni om detta ? Skall jag kanske dra mig ur? Vad riskerar jag vid en konkurs? Knappast att betala energiskatten två gånger eller hur?
LIte orolig

Staffan Utas Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej Staffan

    Tack för dina frågor!

    Ei:s beslut från mars 2014 handlade om att Telinet då i samband med en villkorsändring för ett avtal som löpte utan bindningstid gett sina kunder ofullständig information om villkorsändringen. http://ei.se/nyhetsrum/nyheter/nyheter-2014/kri...

    I ditt fall handlar det istället om ett tidsbestämt avtal. Ett sådant avtal ska inte kunna ändras ensidigt av elhandlaren under den tid som avtalet löper.

    Oavsett vilket avtal som tecknas mellan elhandlaren och dig som kund är det viktigt att komma ihåg att avtalet enligt lag ska innehålla väsentlig information (t.ex. villkoren för fakturering och betalning) och att denna information ska lämnas till dig innan avtalet ingås eller bekräftas.

    Det är svårt för mig att ge ett mer detaljrikt svar utifrån den information jag fått. Om du känner att du vill diskutera detta mer kan du maila in mer information, t.ex. vilken information i sin helhet du har fått av Telinet. Maila då till registrator@ei.se eller så ringer du växeln på 016-16 27 00 och ber att få prata med mig så ska jag hjälpa dig.

    Det är väldigt ovanligt att elhandlare går i konkurs. Bra information om vad som gäller i en sådan situation hittar du hos Konsumenternas Energimarknadsbyrå; http://www.energimarknadsbyran.se/El/Dina-avtal...

    Hoppas informationen hjälpte dig!

    /Thomas

    Thomas Björkström Energimarknadsinspektionen
  • Hej Jag har haft Telinet i 3 år och nu äntligen är jag fri från dem.

    Jag haft fastprisavtal med dem men de fakturerar "i princip" vad som helst, kontaktar man dem får man inget svar, samma om man ringer, helt omöjligt att få svar.Jag besökte dem i deras kontor i Stockholm och självklart så blev jag inte insläppt och jag var inte ensam utan vi var 5 personer i samma ärende

    Vill avråda teckna inget avtal med detta bolag då de inte är seriösa

    Rolf Gustavsson
  • Hej Rolf och Thomas
    Jag lugnade mig nog med de besked jag fick av Thomas på elpriskollen, och har sedan dewss mest bara betalat, Jag har dock rörligt pris - enbart förnybar el, och du hade fast.
    Jag kollade nu april 2015 och hade dör ett totalpris på 67,85 öre/kWh där det lå¨g en rabbat på 3,75 öre/kvh och hela fasta avgiften avdragen 99 kr
    septembers kostnader i år var högre ingen av rabatterna var kvar, dessa var väl ingångserbjudaqnden misstänker jag och jag hade ite förhandlat om gissar jag. totalpriset hade höjts till 81.28, men det verkar ju rimligt. 474 kronor för min gamla vill i varma september verkar inte orimligt för mig..
    Vad säger ni skall jag vara orolig. Har dom kanske lurat mej på 3.75 i rabbatten?? Elller mer?
    Låter ju riktigt otrevligt det du varit med om. Har nya ägare tagit över??
    Snart dags för mig att kolla efter nytt avtal, rörligt tror jag.
    Ligger det uppe mycket klagomål mot dem på nätet?

    Vill gärna ha svar av er båda.

    Staffan utas
  • Hej Rolf

    Tack för ditt meddelande!

    Jag tycker det är mycket bra att man vid missnöje med sin elhandlare framför klagomålet till elhandlaren och sedan ger en annan elhandlare chansen att göra dig som kund nöjd. Fler och fler konsumenter som jag pratar med riktar också in sitt fokus på andra värden i elavtalet än just priset. Möjligheten att få tag på elhandlaren är ett sådant exempel.

    Jag tycker också man ska kontrollera vad som händer med avtalet då det löper ut, hur lång uppsägningstid och bindningstid är förknippat med avtalet och vad händer med avtalet då eventuella rabatter har löpt ut.

    Med vänlig hälsning

    Thomas

    Thomas Björkström Energimarknadsinspektionen
  • Hej Staffan!

    När det gäller rabatten i avtalet som senare togs bort så är det inte otillåtet att konstruera ett sådant avtal. Frågan är vilken information du har fått om detta innan du ingick avtalet? Där finns det en skyldighet för Telinet och alla andra elhandlare att tydligt redogöra för detta innan avtalet ingås.

    Med vänlig hälsning

    Thomas

    Thomas Björkström Energimarknadsinspektionen
  • Hej

    Telinet är inget seriöst bolag, som jag skrev ovan, jag hade ett fastprisavtal men de fakturerar vad som helst och det är helt omöjligt att nå dem via email, telefon eller besök. Inget seriöst företag gör så.

    Hälsn Rolf

    Rolf Gustavsson
  • Tack Rolf!

    Thomas Björkström Energimarknadsinspektionen
  • Instämmer att Telinet inte värnar om goda  kundrelationer. I mitt fall hävdar det att uppsägingen kom försent ,enligt deras sätt så gällde 31 jan och jag sände mail med uppsägning 1 feb. I Avtalet står att det upphör att gälla 2017-02-28 men det  gäller bara priset , efter detta datum är det fritt fram för dem att "Fläska på" priset  I mitt fall ökar priset från 61,25 öre/kWh till 82,75 öre/kWh. Från konkurrenterna kan jag köpa billigare men det "släpper" inte kunden utan hänvisar till sina villkor och domstolsutslag.

    Dåligt ! Se upp för detta företag och om ni teckar avtal säg upp avtalet samma dag det tecknas!
    Roland Larsson
  • Hej!

    Jag är osäker på exakt vilket av Telinets avtal du har, men jag har tittat på företagets nuvarande allmänna avtalsvillkor. Där står att de har " en (1) månads" uppsägningstid.

    Jag håller med om att det inte är helt tydligt för en konsument vad detta innebär. Dessvärre kan vi som myndighet inte avgöra vad det betyder utan måste hänvisa dig till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, i just denna fråga.

    Jag uppfattar dig som att ditt avtal förlängts med ett nytt avtal som har sämre villkor. Det är tillåtet under förutsättning att villkoren för förlängningen angetts på rätt sätt i villkoren för ditt ursprungliga avtal. Du ska även ha förvarnats 90-60 dagar i förväg om att ditt avtal håller på att löpa ut och vad som sker om du inte säger upp det nuvarande avtalet i tid. I denna påminnelse ska Telinet bland annat ha angett nytt pris och ny bindningstid. Hör gärna av dig till oss om du inte har fått en påminnelse.

    Vi har tidigare uppmanat kunder som fått ett 3-månadersavtal hos Telinet förlängt med 12 månader att anmäla detta till Konsumentverket med hänvisning till att det eventuellt är ett oskäligt avtalsvillkor.
    Mattias Johansson Energimarknadsinspektionen
  • Hej Som jag skrivit Telinet är inget seriöst bolag, fakturerar vad som helst och de går inte att få tag i via email, besök eller telefon, jag bytte till annan leverantör den 1/11

    Vill verkligen VARNA för Telinet

    Hälsn Rolf Gustavsson
    Rolf Gustavsson
  • Telinets avtal är verkligen missvisande . I den  ursprungliga avtalstexten står att avtalet upphör att gälla 2017-02-28 och det är lätt att leva i den villfarelsen att avtalet då upphör , men det är inte Telinets uppfattning , de menar att avtalet löper vidare med minst 1 års förlängning och att de då har rätt att ta ut ett  högre pris i mitt fall ca 1000 kr mer.
    Kostnaden  för att lösa avtalet i förtid beräkans till 1600 kr enligt uppgift idag . De menar att det är bara det avtalde priset som upphör att gälla .

    Det är riktigt att de  har en månads uppsägning och enligt deras noteringar skulle jag fått en påminnelse via mail den 23 jan . Jag har bett att få kopia av mailet men de har jag inte fått .  Någon påminnelse  60 till 90 dagar innan kan jag inte påminna mig.

     I mitt fall sände jag ett mail om uppsägmning 1 feb , och enligt Telinet skull jag sänt uppsägningen senast 31 jan.

    Det är möjligt att förtaget skulle gå segrande ur en rättslig tvist men om det vore ett seriöst förtetag som vill vara på markanden med gott renomé borde de inte behandla sina elkunder på detta klandervärda sätt.
    Roland Larsson

    Roland Larsson
  • Hej Ursäkta glömde en sak, jag förstår inte att inte Telinet plockas bort från Compricer och Pricerunner, nu ståtar de där med priser som ju inte är korrekta, det vore ett sätt att tvinga dem att bli seriösa 

    Hälsn Rolf Gustavsson
    Rolf Gustavsson
  • Det kanske för att de inte är  seriösa som de plockas bort ?
    Mvh/Roland


    Roland Larsson
  • Hej Roland!

    Om du inte fått en påminnelse 90-60 dagar innan avtalet löpt ut kan du anmäla det till oss på Energimarknadsinspektionen. Skicka ett mejl där du skriver vad som hänt och att du vill anmäla att du inte fått en påminnelse om att ditt avtal är på väg att löpa ut. Skicka det till registrator@ei.se. Beskriv vilka frågor du ställt och vad företaget svarat dig. 

    Om påminnelsen inte gjorts på rätt sätt kan förlängningen av ditt avtal vara ogiltig.
    Mattias Johansson Energimarknadsinspektionen
  • Tack för ditt engagemang , jag ´har sänt en begäran om hjälp till registrator
    Mvh/Roland
    Roland Larsson
  • Bra!

    Vi tittar på din anmälan och återkommer till dig om vi har frågor.
    Mattias Johansson Energimarknadsinspektionen
  • Tack det ser jag fram mot
    Mvh/R
    Roland Larsson

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt inlägg & namn blir synligt för alla.
Din e-post visas aldrig publikt. Läs vår policy