Göteborgs Energi anger lockpriser

När jag söker på Rörligt pris 1 år, 11500 kWh/år och postnummer 80311 så hamnar Göteborgs Energi på de tre första
platserna:

http://www.ei.se/sv/Elpriskollen/Avtalssida/?ellevid=14&avtalId=23360&postnummer=80311&forbrukning=11500

Ingenstans på denna sida uppges att detta är ett kampanjpris. Utifrån informationen på elskling.se kontaktade jag Göteborgs Energi för att kontrollera att detta inte är ett lockpris, men som jag misstänkte är det just vad det är. Avtalet blir betydligt dyrare år 2 och framåt. Utifrån informationen på elskling.se har jag lyckats dela upp posterna ytterligare:

Nordpool spotpris (september 2017)34,74
Volympåslag1,38
Påslag-1,20
Elcertifikat1,79
Energiskatt32,50
Fast avgift0,00
Moms17,30
Totalt86,51

Men år 2 och framåt kommer påslaget att höjas med 5,10 öre exkl moms, dessutom tillkommer en fast avgift på 20 kr/mån exkl moms vilket motsvarar ytterligare 2,09 öre exkl moms för min förbrukning på 11500 kWh/år:

Nordpool spotpris (september 2017)34,74
Volympåslag1,38
Påslag3,90
Elcertifikat1,79
Energiskatt32,50
Fast avgift2,09
Moms19,10
Totalt95,50

Så år två och framåt kommer alltså Göteborgs Energi att inte alls ligga bra till i pris.

Göteborgs Energi svarar "Vi kan tyvärr inte erbjuda avtal som vi går minus på under flera år".

Elskling.se markerar tydligt vilka avtal som har kampanjpriser, jag önskar att ni också skulle göra det och gärna också lägga till ett val så man kan filtrera bort dessa priser.

Kommentarer

  • Hej Andreas,

    Jag har tagit kontakt med berörd elleverantör utifrån det du skriver i din fråga. Tack för din uppmärksamhet.

    Vad gäller kampanjpriser ska elleverantörer ange att det är ett rabattavtal och/eller ange om elavtalet förlängs automatiskt vid utgång. Funktionen att sortera baserat på rabattavtal är redan möjligt på Elpriskollen.se.

    Vänlig hälsning,
  • Jo, jag såg att man kan välja att sortera på lägsta pris eller rabattavtal. Men jag är osäker på om det fungerar, för jag får exakt samma resultat oavsett vad jag väljer (åtmistone de fem första sidorna för Rörligt löpande).

    Hur är tanken att det ska fungera? Visas inga kampanjpriser alls om man väljer lägsta pris eller sorteras de in på ordinarie pris?
  • Hej igen,

    Som du nämner verkar det vara något tekniskt fel med funktionen för att sortera rabattavtal. Jag för detta vidare till vår IT-avdelning.

    Vänlig hälsning,