Till senaste kommentaren
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

E.ON ger mig fel tariff. Vad ska jag göra?

Hej Ei,
Vid månadens början trädde mitt elnätsabonnemang med E.ON i kraft.

Jag bor i en lägenhet med 16 A säkring och en förväntad årsförbrukning långt under 8000 kWh/år (elområde syd, MMO). I min fastighet finns fler än tre lägenheten med uttagsabonnemang i en så kallad gemensam elnätsanslutning. Det rör sig om ett större flerbostadshus.

Det jag just beskrivit uppfyller således E.ON Elnäts krav för att ha en "lägenhetstariff" på elnätsabonnemangsavgiften. Men E.ON Elnät listar mig istället till det mindre fördelaktiga elnätsabonnemangsavgiften som "småförbrukare". Denna avgift är 75% högre än lägenhetstariffen.

Jag har påpekat detta fel till E.ON Elnät via telefon samt via mail på deras kundtjänst. Men får inget tydligt svar på varför situationen är som den är. Inget tyder heller på att en justering av min avgift kommer att göras.

Detta strider tydligt mot vad E.ON Elnät själva utlovar på deras hemsida "Justerade elnätsavgifter" ("En lägenhetstariff införs") samt i deras broschyr "Bransch.nytt 2.2011" där jag citerar

"Från den 1 juli införde E.ON Elnät en ny lägenhetstariff. Den är ekonomiskt fördelaktig för lägenhetsboende jämfört med de tariffer som finns idag. Kunder som har abonnemang med trefasanslutning, 16 Ampere, eller enfas-anslutning, max 35 Ampere, med en maximal
förbrukning på 8 000 kilowattimmar per anläggning kan välja lägenhetstariffen.En förutsättning är att det finns minst tre
uttagsabonnemang inom byggnaden med gemensam elnätsanslutning. I samband med att den nya tariffen införs, kommer E.ON Elnät automatiskt att ändra lägenhetskundernas abonnemang,
till den för kunden mest fördelaktiga tariffen."

Det står utan tvivel att den mest fördelaktiga tariffen i mitt läge är just lägenhetstariffen och inte småförbrukare-tariffen jag placerats i, i nuläget.

Jag undrar nu, hur jag kan ta detta vidare?

Detta är ett öppet brev för att ge frågan större exponering.

Tack på förhand!

David Snällfot

Kommentarer

  • Hej David

    Tack för din fråga!

    Jag vet inte hur många kontakter du har haft med E.ON och hur längesen det var du mailade dom. Mitt råd är dock att du ger företaget chansen att lösa detta. Är det så att frågan inte går att lösa via kundservice hos företaget är mitt råd att du kontaktar företagets kundombudsman; http://www.eon.se/privatkund/Kundservice/Kundom...

    Kundombudsmannen ska arbeta självständigt i förhållande till företaget och sätta kundfokus i centrum.

    Funkar varken kundservice eller kundombudsmannen så är du välkommen tillbaks till oss på Ei.

    Hoppas detta löser sig och trevlig kväll!

    Thomas

    Thomas Björkström Energimarknadsinspektionen
  • Hej Thomas och tack för ett pragmatiskt svar,

    Jag kommer följa dina föreslagna steg och återkommer i fall den situationen uppstår som föranleder det alternativet. Bifogar då även korrespondensen med E.ON.

    Tack igen och trevlig kväll!
    MVH
    David Snällfot

    David Snällfot

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.