elnätsavgift

Vad kan man göra om man anser att elnätsavgifterna är för höga?(våra har mer än fördubblats sedan årsskiftet, från ca 1600:- /kvart. till 3700:-/kvart.) med en överföringsavgift på 72,50 öre/kwh.inkl. moms! Vi är ju helt utelämnade till vårt elnätsföretag (Göteborg Energi) och kan ju av förklarliga skäl inte byta!(eftersom de är ensamma herrar på täppan!)  Borde det inte rimligtvis finnas samma möjlighet till byte som tex. mobil/internet alternativ?! mvh:Bosse
Bo Palmquist

Kommentarer

  • Hej Bo,

    Vi har skrivit om elnätsföretagens avgifter i följande inlägg Hög elnätsavgift - varför kan nätägaren höja min avgift?

    Det går tyvärr inte att välja något nätföretag förutom den som finns i ditt nätområde. Nätföretagen har monopol i det område de är verksamma och någon annan aktör kan inte med lönsamhet etablera ett eget nät i samma område. Det brukar kallas för naturligt monopol.

    Hälsningar
    Madeleine Hermansson Energimarknadsinspektionen