Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Jag har haft 14 elavbrott bara i år. Vad ska jag göra?

Jag är kund till EON och har en hästgård på adress Torupsvägen 139,233 92 Svedala. Jag drabbas alltför ofta av elavbrott. Under 2014 har vi haft mer än 12 avbrott,som har varat mellan 2 timmar och 8 timmar. Nu under 2015 har jag haft 2 avbrott,senast den 5/1, som varat 2-4 timmar. Då jag bedriver hästverksamhet är detta ett stort problem . Min fråga är om detta kan anses normalt med så många elavbrott och vad jag som konsument kan göra för att få en förbättring till stånd. EON är medvetna om problemet då det varit så här under flera år, men ingen förbättring sker.

Hans Pihl Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Du beskriver omfattande problem med elavbrott och undrar vad du kan göra för att få säkrare elleveranser från din nätägare.

    Utifrån din beskrivning rekommenderar jag dig att göra en formell anmälan av ditt elnätsföretag till oss. Det kan du göra genom att skriva ett nytt mejl där du anger ditt anläggningsnummer (det hittar du på din senaste faktura), vilket nätföretag du har samt återigen beskriver de problem du haft så detaljerat som möjligt (antal avbrott, hur långa har de varit, när har de inträffat osv). När vi har fått in din anmälan kommer vi att kontakta nätföretaget och ställa ett antal frågor. Eventuellt kan vi även behöva lite kompletterande uppgifter från dig. Därefter tar vi ställning till om företaget uppfyller ellagens krav på god kvalitet.

    Anmälan skickar du till registrator@ei.se.

    Madeleine Hermansson Energimarknadsinspektionen
  • Jag vill då göra en formell anmälan. Mitt anläggningsnummer är 735 999 114 004 727 965 och leverantör EON. Avbrotten har varat mellan 1-8 timmar och enligt EON berott på vind,eller åska. Efter vad jag skrev senast har det varit ett avbrott till, enligt EON av okänd karaktär

    Hans
  • Tack för din anmälan. Jag lämnar den vidare till vår avdelning för teknisk analys.

    Mattias Johansson Energimarknadsinspektionen
  • Tack för agerande. Jag kan också meddela att idag hade vi ytterliggare ett strömavbrott. Med den här takten lär vi komma upp i 50 strömavbrott under 2015

    Hans
  • Jag kan meddela att idag kl.8.30 hade vi ett nytt strömavbrott, som varade drygt entimme

    Hans
  • Hej Hans! Tack för ytterligare information. Du har helt uppenbart haft ett stort antal avbrott. De avbrott du berättat om hittills är fullt tillräckliga för att vi ska titta närmare på om ditt elnätsföretag följer ellagen och har en tillräckligt god kvalitet på sitt nät.

    Mattias Johansson Energimarknadsinspektionen

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt inlägg & namn blir synligt för alla.
Din e-post visas aldrig publikt. Läs vår policy