Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Ska jag bråka om Mölndal energis brytavgift?

Hej

Jag blev inlurad i ett avtal med mölndal energi för ca 1,5 år sedan, insåg att tiden detta skulle ta att bråka med dem om inte var försvarbar.
Nu har jag sålt min fastighet och den nya ägaren har tecknat ett nytt elavtal.
På sluträkningen som Möndal Energi skickar till mig står det , lösenavgift 400, Administrativ avg 600, samt moms på  den administrativa avg med 160 kr.

Min fråga lyder, är det lönt att bråka ang dessa 2 avg, eller är det bara att betala och gå vidare i blåsningsträsket?

Mvh Michael Gradin
Michael Gradin Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej,
    om det ska vara tillåtet att ta ut en brytavgift måste det ha angetts i avtalsvillkoren för ditt avtal. Dessutom får brytavgiften inte vara högre än vad företaget kan bevisa att det förlorat på grund av att du brutit avtalet.  Det anges i allmänna avtalsvillkor som Konsumentverket och elbranschen kommit överens om.
     
    Om du inte kommer överens med företaget kan du som konsument begära att tvisten prövas i Allmänna reklamationsnämnden. Nämnden har normalt en beloppsgräns på minst 2000 kr men kan göra undantag om det finns särskilda skäl, t ex att det gäller en principfråga som har betydelse för många konsumenter.
    Bo Hesselgren Konsumenternas energimarknadsbyrå
  • Ok, jag betalar och går vidare.

    Tack för infon .
    Michael Gradin

  •    Hej!

    Jag har också fått ett elavtal med mölndals energi
    via bara spara samtidigt som jag har ett avtal med
    Göteborg energi till 2019 ?
    Behöver råd & hjälp med att säga upp elavtalet med
    baraspara!

    Bengt Nilsson
    Bengt Nilsson
  • Du bör kontakta Baraspara/Sumer om du vill säga upp medlemsavtalet. Eventuellt kan du dock vara bunden av en upphandling av elprisavtal som redan är gjord. Ofta går det att undvika brytavgift genom att det nya avtalet flyttas framåt i tiden, så att det inte blir två avtal för samma tidsperiod.
    Om du behöver ytterligare råd kan du kontakta oss på Energimarknadsbyrån.

    Mvh
    Bo Hesselgren
    Konsumenternas Energimarknadsbyrå
  • Jag fick samma glada överraskning. Jag blev också inlurad i Baraspara som per telefon frågade om jag var intresserad av att de gratis skulle hitta det billigaste elavtalet för mig som jag sedan kunde ta ställning till om jag ville ha. Jag tackade ja eftersom jag tyckte det lät bra.

    Det visade sig dock att jag (per telefon) gav dom fullmakt att teckna vilket avtal de ville för mig, och självklart tecknade de Mölndals energi som de gör åt alla, vilket inte alls är det billigaste möjliga så redan där så "ljög" de för mig.

    Nu har jag hur som helst bytt elavtal med två månader kvar på ett avtal som förhandlades fram via denna fullmakt jag aldrig godkände. De vill nu ha 160 kr för de två månaderna jag hade kvar, vilket jag kan tycka är en rimlig summa. Dock så vill de också ha 750 kr i administrativa avgifter, vilket jag anser är HELT absurt.

    De vill alltså ha en extraavgift som motsvarar nästan 470% av själva brytningsavgiften som fakturan handlar om. Detta motsvarar också ca 5 månaders elavgift då mina frakturer för två månaders el brukar ligga på 300 kr. Är det verkligen rimligt att ta ut en sådan hög administrativ avgift?
    Martin
  • Hej Martin!

    Så som Bo har skrivit ovan så får den så kallade brytavgiften inte vara högre än vad företaget kan bevisa att det förlorat på grund av att du brutit avtalet. Det är viktigt att komma ihåg och något jag tycker du konsekvent ska trycka på i kommunikationen med företaget.

    Ei saknar tyvärr befogenheter i denna fråga. Kommer du inte överens med Mölndal Energi så kan du anmäla saken till Konsumentverket. Anmälningar till Konsumentverket kan rör bristfällig marknadsföring (som jag tycker du varit inne på) samt frågan om det är ett skäligt avtalsvillkor att ta ut en brytavgift på det sätt som företaget har gjort mot dig.

    Anmälan går att göra direkt på Konsumentverkets webbplats; http://www.konsumentverket.se/aktuella-konsumentproblem/anmal-till-konsumentverket/

    Hoppas du får en trevlig Valborgshelg!

    Thomas
    Thomas Björkström Energimarknadsinspektionen

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan bli synligt för alla.
Din e-post visas aldrig publikt. Läs vår policy