Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Deposition

Hej.
Jag har precis flyttat.
I mitt förra hus tvingades jag att deponera 3.300 kr för 5 år sedan. Jag har sedan i 4,5 år försökt få tillbaka dessa pengar.
Nu har Eon betalat tillbaka summan - sluträkningen men ingen ränta!
I mitt gamla hus förbrukade jag ca 10.000 Kw / år med 20 Amp säkring. (ca 1000 kr/mån i kostnad).
I mitt nya hus, som har exakt samma yta och exakt samma uppvärmning (ved/värmepump). Huset har 16 Amp säkring.
Nu kräver Eon mig på 7,800 kr i deposition för att leverera el till bostaden.
Denna summa ger om man räknar elen utslagen på ett år en deposition på 7 1/2 månad.
Får dom göra så?
MVH
Stig Täleros
Stig Täleros Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej
    Det är svårt att svara på rak arm eftersom det saknas en del uppgifter. Jag redovisar nedan vad som anges i avtalsvillkor som kan vara relevant i din fråga rätten att få betalt för ränta och att en lägre säkerhet ställs:

    I elnätsavtalens allmänna avtalsvillkor framgår att om elnätsföretaget, vid avtalets ingående, har skälig anledning att befara att konsumenten inte kommer att fullgöra sina betalningsförpliktelser har elnätsföretaget rätt att begära godtagbar säkerhet eller förskottsbetalning för överföringen. Skälig anledning kan exempelvis vara förseningar vid betalning av tidigare fakturor eller kännedom om att konsumenten ådragit sig betalningsanmärkningar.

    Vidare anges att säkerhet eller förskottsbetalning inte får omfatta större belopp än vad som motsvarar fyra månaders beräknade avgifter för anslutningen och överföringen. Säkerheten ska baseras på den beräknade förbrukningen, det finns ett beräkningsverktyg på E.ONs webbplats som du kan använda för att beräkna månadsavgiften med dina värden och med rätt postnummer.
    https://www.eon.se/privat/for-hemmet/din-elanslutning/rakna-ut-din-elnatskostnad.html

    Om konsumenten under en tid av sex månader från det att säkerhet ställdes fullgjort sina betalningsförpliktelser ska säkerheten återlämnas. Du kan med andra ord ha skäl att begära ersättning för ränta om återbetalning av säkerhet har tagit för lång tid.

    E.ON har en kundombudsman som du kan vända dig till om du inte är nöjd med de beslut som E.ON fattar i ditt ärende. Kundombudsmannen gör en ny bedömning utifrån alla uppgifter i ärendet. Du når kundombudsmannen via kontaktuppgifterna nedan:
    https://www.eon.se/privat/kundservice/konsumentratt/kundombudsmannen.html#/kontakta-oss

    Om du och företaget inte kan nå en överenskommelse kan du göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARNs prövning är kostnadsfri och skriftlig, anmälan görs först när konsumenten och företaget inte kan komma överens, så börja med att kontakta E.ONs kundombudsman.
    www.arn.se

    Med vänlig hälsning
    Anna
    Anna Carlén Konsumenternas energimarknadsbyrå

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.