Avbrottsersättning

El-ledning till kunds fastighet är skadad och kunden säger att det räcker att det blir lagat under morgondagen.
Måste då ändå nätbolaget betala avbrottsersättning?
Per-Olof Hård

Kommentarer

  • Hej,

    Om du har ett elavbrott som varar i minst 12 timmar ska du automatiskt få avbrottsersättning från ditt elnätsföretag. Ersättningen är 12,5 procent av din beräknade årliga nätkostnad, men minst 1 000 kronor. Ersättningen ökar sedan med 25 procentenheter, eller minst 1 000 kronor, för varje påbörjad 24-timmarsperiod som avbrottet pågått.

    Ett avbrott anses ha upphört om elen fungerat oavbrutet i minst två timmar i sträck. Detta gäller dock inte under den första 12-timmarsperioden då elen ska ha varit borta i minst 12 timmar i följd för att ersättningen överhuvudtaget ska betalas ut.

    Får du inte någon ersättning ska du kontakta ditt elnätsföretag. För att få ersättning måste du göra anspråk inom 2 år. Om du behöver hjälp med avbrottsersättning eller andra ersättningskrav till följd av avbrottet kan du vända dig till Konsumenternas Energimarknadsbyrå.

    Med vänlig hälsning,
    Sanna Westman Carling Energimarknadsinspektionen
  • Så ersättning ska det vara, fastän kunden tycker det är ok utan??
    Per-Olof Hård
  • Hej,

    Om elnätsföretaget har en skyldighet att betala avbrottsersättning kommer företaget att betala ut ersättningen.

    Med vänlig hälsning,
    Sanna Westman Carling Energimarknadsinspektionen