Till senaste kommentaren
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Åberopad Ångerrätt till Göta Energi

Hej blev kontaktad av en påstridig telefonsäljare från Göta Energi den 23 mars när jag satt i min bil. Jag ville ha en offert på deras ”fina erbjudande” men hon insisterade på att de inte gjorde så utan ville skicka elavtal där jag lätt kunde åberopa min ångerrätt inom 14 dagar sa hon så det skulle inte vara några problem om jag ångrade mig när jag väl läst avtalen.

Avtalen dröjde, så den 25 mars gick jag in på deras hemsida och genom deras kontaktformulär meddelade jag att jag åberopade min ångerrätt i avtalet då det för mig  inte kändes bra med deras sätt att fördröja avtalen per mejl, så att jag som gammal man kanske skulle glömma bort när samtalet skedde och avtalet ingicks och ångerrätten började löpa.
Två minuter senare kom ett mejl med avtalen och välkommen till Göta Energi, jag svarade då, förstår ni inte vad jag skrev att jag åberopade min ångerrätt och ej ville ha något avtal med dem.

Fick ett svar den 27 mars att kontaktformuläret skulle skickas till rätt avdelning och jag skulle få ett svar inom 3 dagar, det kom inget svar.

Lördagen den 7 april kom ett Välkomtmejl från Göta Energi att det från den 1 oktober skulle vara min elleverantör, jag gick då i taket och svarade då direkt till deras kundservicechef som skrivit under mejlet. Skulle jag inte få en bekräftelse på min åberopade ångerrätt till senast idag den 10 april så skulle jag vända mig till er, Tv Pluss eller uppdrag granskning, samt polisanmäla dem för bedrägligt betende.

Jag känner en olust med deras sätt att behandla kunder, jag är ganska säker att deras ambition var att vänta med avtalen som jag sa för att försöka få mig att glömma tiden för ångerrätten, jag säger detta för jag har tidigare när jag tänker efter haft en kontrovers med dem efter att tidigare en gång tecknat ett kampanjavtal på 1 år via Elskling.se. Det var lika svårt då att få en bekräftelse från dem om min uppsägning när avtalet löpt ut, efter flera dagars mejl och samtal och försök till övertalning kom jag till slut därifrån.

Mvh
Håkan Andersson
Håkan Andersson Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej!
    Om jag har förstått dig rätt så har avtalet nu ångrats och du vill anmäla ett klagomål?

    Eftersom det här gäller problem med att nyttja ångerrätt är det Konsumentverket som är tillsynsmyndighet och de vill gärna ha in anmälningar för deras planering av tillsynsaktiviteter. Om du inte redan har gjort det kan du enkelt göra en anmälan om det som har hänt på Konsumentverkets webbplats:
    www.konsumentverket.se

    Det kan hända att Göta energi redan har anmält elhandelsbytet till ditt elnätsföretaget. Så kontrollera gärna hos ditt elnätsföretaget om anmälan gjorts och att den isf dras tillbaka. Kontrollera även att du har ett annat elavtal som löper från 1/10. Om du har några frågor om det här får du gärna kontakta Energimarknadsbyrån:
    www.energimarknadsbyran.se

    Med vänlig hälsning
    Anna


    Anna Carlén Konsumenternas energimarknadsbyrå

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.