Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Får Stockholms Elbolag ha avtal med 24 månaders uppsägningstid?

Hej!
Jag har tyvärr bundit mig till Stockholms Elbolag UTAN bindningstid men missat att det var 24 MÅNADERS UPPSÄGNINGSTID!
Vill gärna ta mig ur dessa två år. Finns det något jag kan göra?
Med vänlig hälsning,
Anna Carlsson

Kommentarer

  • Hej!

    Ei har konstaterat att Stockholms Elbolag inte har följt ellagen när det gäller att innan avtalet ingås meddela avtalsinformation om exempelvis uppsägningstiden. Du kan läsa mer om detta och hitta beslutet här; http://www.ei.se/sv/Elpriskollen/blogg/arkiv/2017/1/stockholms-elbolag-gav-inte-kunderna-ratt-information/

    Mitt råd till dig är att du återigen kontaktar Stockholms Elbolag och då använder Ei:s beslut om saken som stöd i samtalet. Företaget har ju inte följt lagen i detta fall. I det fall som du behöver hjälp i kommunikationen med Stockholms Elbolag kan du kontakta den oberoende och kostnadsfria rådgivningsbyrån Konsumenternas Energimarknadsbyrå. Du hittar deras kontaktuppgifter här; http://www.energimarknadsbyran.se/Webbinnehall1/Om-oss/Kontakta-oss/ 

    När det gäller den långa uppsägningstiden (24 månader) är mitt råd att du anmäler saken till Konsumentverket. De avgör om 24 månaders uppsägningstid är skäligt eller inte. Här gör du en anmälan https://www.konsumentverket.se/aktuella-konsumentproblem/anmal-till-konsumentverket/

    Mattias Johansson Energimarknadsinspektionen
  • Hej Anna och Mattias!

    Anna, ville höra hur det gick för dig?

    jag är i samma situation, skillnaden är att jag har 0 månaders bindningstid med 24 månaders uppsägning. Jag var väldigt mån om att jag inte ville vara bunden, men då har jag ändå åkt på uppsägningstid.
    Hur löser jag detta? Får man göra såhär? Har även mailat Konsumentverket och Energimarknadsbyrån som du Mattias tipsade om.

    Tack för all hjälp.
    G
    G
  • Hej.
    Ja, vi är tydligen i samma situation. 0 månaders bindningstid och 24 månaders uppsägningstid. Jag har gjort det Mattias tipsade om men har inte hört något mer sedan tyvärr.
    mvh
    anna
    Anna Carlsson
  • Hej.

    Stockholms Elbolag har nu korrigerat sin uppsägningstid på sina avtal med 0-månaders bindningstid och vill även passa på att öppet be om ursäkt för missförståndet.
    Hör gärna av er till vår kundservice för vidare hjälp med era avtal så ska vi försöka hjälpa er på bästa sätt.

    Med vänliga hälsningar
    Stockholms Elbolag
    Stockholms Elbolag
  • Hej

    Efter anmälningar från konsumenter så bedriver även Konsumentverket tillsyn mot Stockholms Elbolag. Vad jag känner till så har Konsumentverket ännu inte fattat något beslut i det ärendet. Tillsynen omfattar bland annat uppsägningstid, marknadsföring av elavtal, ångerrättsinformation, bindningstid och lösenavgift.

    Thomas
    Thomas Björkström Energimarknadsinspektionen
  • Hej!

    Vi på Stockholms elbolag beklagar de fall där kunder haft en negativ upplevelse. Vi har målsättning om att ha Sveriges mest nöjda elkunder och det är något vi jobbar stenhårt efter varje dag.
    De sista 2 åren har vi genomgått en starkt tillväxt, bl.a. som följd av att vi erbjuder alla samfakturering av el&elnät - en service som många kunder uppskattar.
    Som ett nystartat och eboende elbolag så har vi också gjort en del misstag som rättat upp i.

    Vi skall följa alla regler, lagar och branschpraxis full ut.
    Om någon kund är missnöjd så önskar vi att de tar kontakt direkt med oss så vi kan hjälpa till att lösa problemet.

    E-post: kundservice@stockholmselbolag.se
    Tel: 08-410 377 01
    Hemsida: www.stockholmselbolag.se

    Ha en fin dag!

    Vänliga hälsningar
    Kundtjänst
    Stockholms Elbolag
  • Kontaktade Stockholms elbolag återigen och fick detta svar:

    "Ja, vi har tagit bort din uppsägningstid på 24 månader och från leveransstart så har du bindningstid istället på 24 månader.
    Du är alltså fri att byta ifrån oss utan några extra avgifter 2018-08-15."

    Från 24 månaders uppsägnings tid till 24 månaders bindningstid. Pest eller kolera? Har dom verkligen rätt att ändra i avtalet bara sådär? Jag har ju inte alls sagt ja till detta avtal?

    Anna Carlsson
  • Hej Anna,
    Det som är avgörande är vad som stod i det avtal du först accepterade. Det är de villkoren som är gällande. Därutöver finns bestämmelser i ellagen som reglerar hur och när en kund ska informeras om villkoren i avtalet.

    Om villkoren inte följs från elhandlaren eller om de inte fullgjort sina skyldigheter enligt ellagen kan du som kund hävda att avtalet är ogiltigt. Det är då ett civilrättsligt förhållande. För stöd i sådana frågor kan du kontakta Konsumenternas Energimarknadsbyrå.

    Vänliga hälsningar
    Jerker Sidén Energimarknadsinspektionen

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan bli synligt för alla.
Din e-post visas aldrig publikt. Läs vår policy