Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Får Stockholms Elbolag ha avtal med 24 månaders uppsägningstid?

Hej!
Jag har tyvärr bundit mig till Stockholms Elbolag UTAN bindningstid men missat att det var 24 MÅNADERS UPPSÄGNINGSTID!
Vill gärna ta mig ur dessa två år. Finns det något jag kan göra?
Med vänlig hälsning,
Anna Carlsson

Kommentarer

  • Hej!

    Ei har konstaterat att Stockholms Elbolag inte har följt ellagen när det gäller att innan avtalet ingås meddela avtalsinformation om exempelvis uppsägningstiden. Du kan läsa mer om detta och hitta beslutet här; http://www.ei.se/sv/Elpriskollen/blogg/arkiv/2017/1/stockholms-elbolag-gav-inte-kunderna-ratt-information/

    Mitt råd till dig är att du återigen kontaktar Stockholms Elbolag och då använder Ei:s beslut om saken som stöd i samtalet. Företaget har ju inte följt lagen i detta fall. I det fall som du behöver hjälp i kommunikationen med Stockholms Elbolag kan du kontakta den oberoende och kostnadsfria rådgivningsbyrån Konsumenternas Energimarknadsbyrå. Du hittar deras kontaktuppgifter här; http://www.energimarknadsbyran.se/Webbinnehall1/Om-oss/Kontakta-oss/ 

    När det gäller den långa uppsägningstiden (24 månader) är mitt råd att du anmäler saken till Konsumentverket. De avgör om 24 månaders uppsägningstid är skäligt eller inte. Här gör du en anmälan https://www.konsumentverket.se/aktuella-konsumentproblem/anmal-till-konsumentverket/

    Mattias Johansson Energimarknadsinspektionen
  • Hej Anna och Mattias!

    Anna, ville höra hur det gick för dig?

    jag är i samma situation, skillnaden är att jag har 0 månaders bindningstid med 24 månaders uppsägning. Jag var väldigt mån om att jag inte ville vara bunden, men då har jag ändå åkt på uppsägningstid.
    Hur löser jag detta? Får man göra såhär? Har även mailat Konsumentverket och Energimarknadsbyrån som du Mattias tipsade om.

    Tack för all hjälp.
    G
    G
  • Hej.
    Ja, vi är tydligen i samma situation. 0 månaders bindningstid och 24 månaders uppsägningstid. Jag har gjort det Mattias tipsade om men har inte hört något mer sedan tyvärr.
    mvh
    anna
    Anna Carlsson
  • Hej.

    Stockholms Elbolag har nu korrigerat sin uppsägningstid på sina avtal med 0-månaders bindningstid och vill även passa på att öppet be om ursäkt för missförståndet.
    Hör gärna av er till vår kundservice för vidare hjälp med era avtal så ska vi försöka hjälpa er på bästa sätt.

    Med vänliga hälsningar
    Stockholms Elbolag
    Stockholms Elbolag
  • Hej

    Efter anmälningar från konsumenter så bedriver även Konsumentverket tillsyn mot Stockholms Elbolag. Vad jag känner till så har Konsumentverket ännu inte fattat något beslut i det ärendet. Tillsynen omfattar bland annat uppsägningstid, marknadsföring av elavtal, ångerrättsinformation, bindningstid och lösenavgift.

    Thomas
    Thomas Björkström Energimarknadsinspektionen
  • Hej!

    Vi på Stockholms elbolag beklagar de fall där kunder haft en negativ upplevelse. Vi har målsättning om att ha Sveriges mest nöjda elkunder och det är något vi jobbar stenhårt efter varje dag.
    De sista 2 åren har vi genomgått en starkt tillväxt, bl.a. som följd av att vi erbjuder alla samfakturering av el&elnät - en service som många kunder uppskattar.
    Som ett nystartat och eboende elbolag så har vi också gjort en del misstag som rättat upp i.

    Vi skall följa alla regler, lagar och branschpraxis full ut.
    Om någon kund är missnöjd så önskar vi att de tar kontakt direkt med oss så vi kan hjälpa till att lösa problemet.

    E-post: kundservice@stockholmselbolag.se
    Tel: 08-410 377 01
    Hemsida: www.stockholmselbolag.se

    Ha en fin dag!

    Vänliga hälsningar
    Kundtjänst
    Stockholms Elbolag
  • Kontaktade Stockholms elbolag återigen och fick detta svar:

    "Ja, vi har tagit bort din uppsägningstid på 24 månader och från leveransstart så har du bindningstid istället på 24 månader.
    Du är alltså fri att byta ifrån oss utan några extra avgifter 2018-08-15."

    Från 24 månaders uppsägnings tid till 24 månaders bindningstid. Pest eller kolera? Har dom verkligen rätt att ändra i avtalet bara sådär? Jag har ju inte alls sagt ja till detta avtal?

    Anna Carlsson
  • Hej Anna,
    Det som är avgörande är vad som stod i det avtal du först accepterade. Det är de villkoren som är gällande. Därutöver finns bestämmelser i ellagen som reglerar hur och när en kund ska informeras om villkoren i avtalet.

    Om villkoren inte följs från elhandlaren eller om de inte fullgjort sina skyldigheter enligt ellagen kan du som kund hävda att avtalet är ogiltigt. Det är då ett civilrättsligt förhållande. För stöd i sådana frågor kan du kontakta Konsumenternas Energimarknadsbyrå.

    Vänliga hälsningar
    Jerker Sidén Energimarknadsinspektionen
  • Hoppade nästan på deras erbjudande idag, 1 år fastpris med 1 månads uppsägningstid enligt data på elpriskollen. Helt ok för mig då de har bra pris.

    MEN läser man avtalstexten (hela skärmen med text...) hittade jag att man måste säga upp avtalet minst 6 månader i förväg annars binds det i 12 månader till automatiskt!

    Oseriöst tycker jag OCH de är väldigt tydliga på hur dyrt det är att bryta i förväg plus att det kommer månadsavgift i nya avtalet som då blir dyrt...

    VARNING läs först!!!
    Jonas
  • Hej Jonas

    Det är viktigt att man, som du, läser igenom avtalsvillkoren innan man tecknar avtalet. Det kan finnas villkor som inte framkommer vid första anblicken och som kan begränsa ditt handlingsutrymme som konsument.

    Med vänliga hälsningar: Johan Nilsson

    Johan Nilsson
  • Hej,
    Även jag sitter med så kallat rörligt pris, ingen bindningstid men överraskande 24 månaders uppsägningstid hos Stockholms elbolag. 
    Jag tecknade mitt avtal 2016-09-14 och är (först) nu i kontakt med dem angående absurditeten med denna långa, ej på förhand tydligt redovisade och vad jag förstår eventuellt olagliga bindningstid.

    Då jag talade med Stockholms elbolag idag sa den jag talade med att "det där är ett problem som vi har åtgärdat" - att det inte längre är aktuellt. Jag väntade med att ställa följdfrågor på det påståendet för jag vill veta: Från vilket datum de ska ha "åtgärdat" "problemen" i sina kontrakt?
    Någon här som vet?

    Jag har läst att Ei konstaterat att Stockholms Elbolag inte har följt ellagen när det gäller att innan avtalet ingås meddela avtalsinformation om exempelvis uppsägningstiden, och jag har via länken ovan läst deras beslut.
    Men, där framgår inte under vilken period dessa olagliga brister var gällande.

    Jag läser längre upp i denna tråd ett inlägg från Stockholms Elbolag:
    "Stockholms Elbolag har nu korrigerat sin uppsägningstid på sina avtal med 0-månaders bindningstid och vill även passa på att öppet be om ursäkt för missförståndet."
    - Min uppsägningstid är inte "korrigerad". Avser Stockholms Elbolag enkom avtal med nya kunder? Varför ser Stockholms Elbolag inte till att "korrigera" ALLA avtal? Fortgår inte Stockholms Elbolags brott mot ellagen tills dess alla avtal "korrigerats? Och, vad består denna "korrigering" i??

    Vänligen,
    Emma-Lina
  • Hej Emma-Lina

    Det beslut som du hänvisar till fattades i december 2016, vilket innebär att informationen till dig från företaget med stor sannolikhet var felaktig (du fick ingen information om uppsägningstiden).

    Ei:s beslut är framåtriktande och innebär att företaget från och med det datum som beslutet fattades skulle korrigera sin konsumentinformation så att den följer ellagen.

    Ei kan inte utifrån de befogenheter som vi har besluta hur företaget ska kompensera de kunder som drabbades av felaktig information.

    Där kan du själv ta kontakt med företaget och hävda din sak med stöd av Ei:s beslut (som säger att företaget brutit mot ellagen). Du kan också ta hjälp av andra myndigheter och organisationer som kan förklara och pröva dina rättigheter i detta fall.

    Tycker du att kommunikationen med företaget har varit svår så kan du kontakta Konsumenternas Energimarknadsbyrå och be dom om hjälp med detta. Se länk under Mattias svar.

    Du kan anmäla bristfällig marknadsföring, felaktig prisinformation och oskäliga avtalsvillkor till Konsumentverket; https://www.konsumentverket.se/aktuella-konsumentproblem/anmal-till-konsumentverket/

    Om tvisten kvarstår och avser ett belopp som överstiger 1500 kronor kan du även vända dig till ARN. De prövar tvister mellan konsumenter och företag och kan i detta fall avgöra om företaget agerat korrekt, om dina krav om kompensation är rimliga eller om avtalet fortfarande kan anses vara gällande.

    Hoppas den informationen hjälpte dig!

    Thomas
    Thomas Björkström Energimarknadsinspektionen
  • Hej!

    Vi på Stockholms Elbolag beklagar de enskilda fall där kunder haft en negativ upplevelse. Vår målsättning är att ha Sveriges mest nöjda elkunder - och det är en målsättning vi jobbar stenhårt efter varje dag.

    De sista åren har vi genomgått en starkt tillväxt, främst till följd av att vi har bland Sveriges lägsta elpriser men också pga att vi som enda elbolag i Sverige erbjuder alla kunder samfakturering av el&elnät.

    Vi skall naturligtvis följa alla regler, lagar och branschpraxis full ut.
    I starten gjorde vi en del nybörjarmisstag som alla andra, men det är fel som vi rättat till och tagit lärdom av.
    Om någon kund är missnöjd så önskar vi att de tar kontakt direkt med oss så vi kan hjälpa till att lösa problemet till kundens fördel.

    E-post: kundservice@stockholmselbolag.se
    Tel: 08-410 377 01
    Hemsida: www.stockholmselbolag.se

    Ha en fin dag!

    Vänliga hälsningar
    Kundtjänst på Stockholms Elbolag
    Stockholms Elbolag
  • Hej alla, och i synnerhet Stockholms elbolag som är aktiva i diskussionen ovan.


    Min man slöt ett avtal med er för ca 1 år sedan med 0 månaders bindningstid, men har nu likt troligen de flesta av era kunder uppsägningstid på 24 månader. Eftersom ni inte var tydliga i er kommunikation när vi slöt avtalet utgick vi från att vi kunde säga upp avtalet utan reprimander iom 0 månaders uppsägningstid. 

    Vi fick en faktura i onsdags på 3000kr. Med fakturadatum nästa vecka.

    I vår kontakt med er kundtjänst som ni ovan hänvisar till ovan, så säger ni att vi är betalningsskyldiga, trots hänvisning till energiinspektionens utlåtande gällande era avtal.

    Ni är lurendrejare som inte drar er för att upprepade gånger försöker lura era kunder på pengar med avtal som är oseriösa. Att ni dessutom har mage att skriva i sådana här forum att ni ändrat ert beteende & verksamhet gör min rasande då det är tydligt att ni bluffar och aktivt går försöker lura potentiellt nya kunder. 

    @stockholmselbolag - Vänligen makulera omgående den faktura på 3049 kr, om detta inte görs senast måndag 5/3 2017 med bekräftelse till min man & mig så kommer det få konsekvenser för er.

     Ni stockholmselbolag har ju redan våra uppgifter, men för tydlighetens skull, och eftersom er kundtjänst inte alls har det bemötande ni beskriver ovan får ni här våra kunduppgofter. Vårt kundnr är 99171159, fakturanr 25932989

    Vid oklarheter - kontakta oss gärna.



    Jeanette & Björn Österman 


    Jeanette & Björn Österman
  • Vilka jäkla skojare, köper man utan bindningstid ska man klart kunna lämna när man vill eller med högst en månad uppsägningstid oavsett när avtalet tecknades, en månads uppsägningstid är nog rimligt och är praxis inom många områden.
    Detta med att låsa/lura in kunder i långa avtal som inte går att ta sig ur har både telecom och el osv hållt på med i flera år.
    Likandant med avtal som går ut naturligt efter bindningstid ska inte förnyas per automatik eller behövas sägas upp en månad innan bindingstiden går ut!
    Kunden ska få information i god tid om att avtalet är på väg att gå ut och kunna göra val därefter, missar kunden detta ska man gå över till rörligt pris med en månads uppsägning
    Kanske nåt för energiinspektionen att jobba med?
    Nisse
  • Hej

    Om man känner sig lurad av en elhandlare så är det korrekt att agera såsom Jeanette och Björn har gjort. Påtala för elhandlaren vilket agerande från företaget som inte har följt gällande lag och/eller avtal och framför eventuella krav om rättelse eller kompensation direkt till företaget.

    I det fall som tvisten med företaget ändå inte löser sig så finns det två bra vägar att gå:
    1. Det finns möjlighet att få rättslig rådgivning av Konsumenternas Energimarknadsbyrå. http://energimarknadsbyran.se/Webbinnehall1/Om-oss/Kontakta-oss/ 
    2. Du kan anmäla tvisten till Allmänna reklamationsnämnden (de har en värdegräns på 2 000 kronor). http://www.arn.se/konsument/ 

    Som stöd för vad Nisse säger ovan så har Konsumentverket tidigare framfört att 1 månad är gränsen för vad som kan anses vara skäligt när det gäller uppsägning av ett elavtal. När det gäller villkoret 0 månader bindningstid men 24 månaders uppsägningstid så vet jag att Konsumentverket inkluderat detta i sin granskning av Stockholms Elbolag.

    Från Ei:s sida så har vi tidigare granskat Stockholms Elbolags konsumentinformation, vilket jag skrivit om högre upp på den här sidan. Det ärendet är fortfarande öppet. Den senaste händelsen i ärendet var att Kammarrätten inte beviljar företaget prövningstillstånd. Stockholms Elbolags överklagan till Kammarrätten gällde den dom om utdömande av vite som Förvaltningsrätten beslutat om efter Ei:s begäran.

    När det gäller samfakturering av elhandel och elnät så är det vanligt på elmarknaden. Enligt en kostnadsnyttoanalys som gjordes i samband med att Ei skrev rapporten "Ny modell för elmarknaden" så framkom det att ungefär 70 procent av de svenska konsumenterna samfaktureras. Det gäller de konsumenter som är kund hos den elhandlare som ingår i samma koncern som elnätsföretaget som äger nätet på orten där konsumenten bor.

    Med vänlig hälsning

    Thomas
    Thomas Björkström Energimarknadsinspektionen
  • Jag är språkvänn till en person som knappt pratar svenska som råkat ut för detta och knappast kan förväntas förstå avtalstexter. Han förstod inte ens att han bytt elhandelsbolag till E.ON från Stockholms elbolag. Än mindre att han inte fick.
    Vad finns det egentligen för krav på bolagen när de märker att kunden inte förstår språket?
    Tobias
  • Hej igen,

    Tack för inspel på mitt inlägg om Stockholms el. Vi löste tvisten iom att vi berättat att planerat att gå till media med vår story.
    Metro nappade bla. Men eftersom de till slut släppte oss, blev det inget med det.

    Men det är ju ett tips, att vända er till media om ni får problem, så får Stockholms el stå för sina avtal i offentligt ljus.
    Jeanette Österman
  • Hej!
    Enligt den svenska avtalslagen ska avtal fastställas med grund i en gemensam partsvilja. Att personen som ingått avtalet inte förstår språket innebär att den gemensamma partsviljan kan ifrågasättas.

    Om avtalet din språkvän ingått har tecknats muntligt via telefon kan det därför vara möjligt att det framgår i säljsamtalet att din vän inte förstår det som sägs och att det därmed inte finns en gemensam partsvilja. Säljsamtal spelas in för att företaget ska kunna bevisa att avtalet är giltigt.

    Du eller din vän kan kontakta företaget och begära att de bevisar att avtal finns, ofta är det en ljudfil som kan skickas via mail, genom det kan ni lyssna och därefter välja att bestrida att avtalet är giltigt. Ta i så fall kontakt med företaget för en diskussion.

    Om ni inte når en lösning med företaget är det möjligt att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden. De prövar tvister kostnadsfritt, men endast belopp över 2000 kr kan prövas.

    Tänk på att det alltid finns möjlighet att ångra distansavtal (och nästan alla elavtal tecknas idag på distans) i 14 dagar efter att avtalet tecknats. I vissa fall är ångerfristen längre än så.

    Om frågor uppstår kan du kontakta Konsumenternas Energimarknadsbyrås rådgivning på telnr 08-52278950, vår telefonrådgivning har öppet alla vardagar kl 9-12.

    Med vänlig hälsning
    Anna


    Anna Carlén Konsumenternas energimarknadsbyrå
  • Hej!

    Vi på Stockholms Elbolag eftersträvar 100% nöjda kunder. Vi uppmanar därför alla eventuella missnöjda (eller nöjda) kunder att ta kontakt direkt med vår kundtjänst.

    Vi nås på:
    08-410 377 01
    eller
    kundservice@stockholmselbolag.se
    Stockholms Elbolag
  • EI hänvisar ibland i sina svar till ARN och informerar om deras beloppsgräns 2000 kr.
    Nu, då elskatten på konsumtionen hamnat på nätavgiften uppstår frågan:
    Räknas detta på hela fakturabeloppet inklusive punktskatten, som ju egentligen är statens kaka, eller innebär "2000 kr" att nätbolagets pris är högre än 1600 kr plus moms? (Att således elskatten, som egentligen kanske skulle ha debiterats via Skatteverkets skattekonto, inte är ett underlag i beloppsgränsen.)
    Ingemar
  • Hej Ingemar,

    Spännande fråga! Jag vet dessvärre inte hur ARN bestämmer sina beloppsgränser i detalj. För frågor gällande vilka tvister som myndigheten prövar rekommenderar jag att du vänder dig direkt till Allmänna reklamationsnämnden.

    Med Vänlig Hälsning,
    Sandra
    Sandra Ågren

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.