Nytt jobb som VD - vad ska jag meddela DIK och vad behöver jag tänka på?
Hej,
jag har tillträtt som vd i en ekonomisk förening. Jag har anmält ändrad lön, är det något annat jag bör tänka på eller anmäla till er?
jag har tillträtt som vd i en ekonomisk förening. Jag har anmält ändrad lön, är det något annat jag bör tänka på eller anmäla till er?
Följ inlägget
0
följare
När du byter jobb blir vi glada om du meddelar oss
- från när du är anställd samt
- uppgifter om nya arbetsgivaren, dvs namnet på arbetsgivaren (den juridiska personen; föreningen eller företaget, myndigheten eller kommunen) och gärna ett organisationsnummer om du har det tillgängligt.
Om det är en förening eller ett mindre företag vill vi även gärna fåDu frågar om det är något annat du bör tänka på.
Av din fråga hörs det som att du redan är på plats på nya jobbet. Generellt viktigt att tänka på vid nytt jobb är att ha ett skriftligt anställningsavtal, i synnerhet om arbetsgivaren inte har kollektivavtal. Se mer information i inläggen Muntligt anställningsavtal samt Inget kollektivavtal.
Som VD omfattas du inte av skyddsreglerna om krav på saklig grund eller turordning i LAS (lagen om anställningsskydd). Därför är det viktigt att ha överenskommit om särskilda villkor gällande just uppsägning och avslut av anställningen i sitt anställningsavtal.