Till senaste kommentaren

Varför måste jag tacka nej om jag inte vill ha Din privatjurist?

Varför måste jag tacka nej om jag inte vill ha Din privatjurist? Borde det inte vara tvärtom?
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej!
    Efter förhandlingar med HELP Försäkring som är vår samarbetspartner,  kan förbundet erbjuda alla medlemmar en omfattande juristtjänst.

    Tjänsten har en mycket låg premie och man slipper individuell riskbedömning och karenstid och det gör att alla medlemmar får samma möjlighet oavsett vilket behov man har. Utan denna kollektiva anslutningsmodell hade HELP inte kunnat erbjuda så förmånliga villkor för våra medlemmar.


    DIK
  • Är den här typen av negativ avtalsbindning verkligen tillåten?
    Christer
  • Hej,
    Negativ avtalsbindning är ju som utgångspunkt inte tillåtet i Sverige när det kommer till enskilda konsumentförhållanden. Däremot finns det undantag när det kommer till gruppförsäkringar då det kan vara tillåtet med negativ avtalsbindning. D.v.s. att man blir bunden genom passivitet.

    DIK har en längre tid velat åstadkomma möjligheter erbjuda våra medlemmar en möjlighet till juristrådgivning utanför det rent arbetsrättsliga området.

    Efter förhandlingar med försäkringsbolaget HELP Försäkring har det möjliggjorts. Den tjänst HELP Försäkring nu kan leverera har DIK valt att kalla Din privatjurist just för att understryka var det handlar om; att erbjuda motsvarande en privat jurist för varje medlem till en kostnad av 35 kr per månad.

    Kostnaden, 35 kr per månad, är en mycket låg premie. Enda möjligheten för DIK att kunna pressa ner premien till den nivån och dessutom helt slippa individuell riskbedömning och karenstid är att ha en sådan här kollektiv anslutningsmodell.

    DIK:s bedömning är att vinsterna för den enskilde medlemmen vida överstiger de eventuella invändningarna man kan ha gentemot den kollektiva anslutningsmodellen. Och som sagt är negativ avtalsbindning inte otillåtet när det kommer till gruppförsäkringar.

    Carina
  • Jag tycker detta är tvivelaktiga metoder att sälja in en extra tjänst på och mycket olämpligt gjort av DIK. Detta borde vara olagligt att göra så här även för gruppförsäkringar. Detta har sänkt mitt omdöme om både DIK och Help Jurister.

    Jag tycker det är mycket dåligt att jag ska behöva agera för att tacka nej till en tjänst som kommer att kosta 420 kr om året för något som jag kanske inte behöver eller vill utnyttja på annat håll.

    Ett mycket tvivelaktigt utskick som kanske många inte ens öppnar och plötsligt får en högre månadskostnad på köpet.
    Anette
  • Hej Anette,
    DIK har valt den här lösningen för vi tror det är en mycket bra tjänst för våra medlemmar, och man kan tacka nej till den. Vi har också gått ut i flera nyhetsbrev och informerat om tjänsten.

    Går du ut på stan och ska köpa motsvarande tjänster så kostar en timma för en jurist minst 1500 kr i timmen. I den här tjänsten får du obegränsad med timmar för att skriva avtal, får råd och stöd när det gäller allt som har med det privatjuridiska att göra, försäkringen omfattar också hela familjen med barn upp till 20 år.

    Väljer du också att teckna motsvarande på ett annat försäkringsbolag kostar den runt 250 kr i månaden.

    Vi tycker naturligtvis det är tråkigt att det upplevs som negativt, men vi tror också i förlängningen att många kan ha stor nytta av tjänsten.

    Välkommen att höra av dig om du har fler frågor.

    Ha en fin dag.
    Carina
  • Hej,
    Tack för din fråga.
    Om du inte väljer att ha tjänsten Din privatjurist, så kan du också skicka ett mejl till vår e-postadress nejtack-dinprivatjurist@dik.se och meddela att du inte vill ha tjänsten.

    Hoppas du känner dig nöjd med svaret.

    Ha en fin dag.

    DIK
  • Jag tycker faktiskt att det är olustigt att DIK gör såhär och jag funderar allvarligt på att försöka byta fackförbund. Ej ok.
    Sofie
  • Har varit DIK-medlem i många och får en dålig smak i munnen över utskicket som nu kommit i brevlådan om "privatjurist". Känns som att DIK hoppas på att så många som möjligt missar att tacka nej (i och med att det krävs ett aktivt val) och därmed kan håva in pengar från flera. Diskussionen pågår på flera arbetsplatser och det är inga positiva tongångar som hörs. Tror att DIK på det här sättet förlorar sitt förtroende bland många medlemmar...tyvärr.
    Ulla
  • Hej,
    Tack för din fråga.
    I det här upplägget med HELP försäkringar tjänar DIK inte inte några pengar, utan vinsten är att vi kan få ner kostnaden av tjänsten som annars kostar 234 kr i månaden om du tecknar den direkt med försäkringsbolaget.

    Vi vill kunna erbjuda våra medlemmar en bredd som innebär att vi inte bara kan hjälper till i arbetsrättsliga frågor utan möjligheten att även kunna hjälpa till i privatlivet och då ha tillgång till en privatjurist, vilket många medlemmar också har efterfrågat.

    Utan denna kollektiva anslutningsmodell hade HELP inte kunnat erbjuda så förmånliga villkor för våra medlemmar med en kostnad som ligger på 35 kr i månaden.

    Vill man inte ha försäkringen kan man också skicka in ett mejl till nejtack-dinprivatjurist@dik.se

    Hoppas det gav svar på din fråga.

    Ha en fin dag.

    Carina
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.