Till senaste kommentaren

Säga nej till fler arbetsuppgifter pga redan hög arbetsbelastning?

Jag jobbar som marknadskoordinator på ett företag där tempot är otroligt högt. Vi är flera med samma roll som upplever att vi uppnått en övre gräns för vad vi mäktar med gällande arbetsbelastning. En kollega har nyligen sagt upp sig och nu ska dennes uppgifter fördelas ut på oss andra. Jag känner verkligen att jag inte kan ta mer arbetsuppgifter eftersom nått ett tak för vad jag kan klarar av. Har jag rätt att säga nej till fler arbetsuppgifter? Alternativt, kan jag säga ja och därmed begära mer i lön?

Kommentarer

  • Det låter som du befinner dig i en tuff situation. Ansvaret ligger för din arbetsmiljö ligger hos din arbetsgivare och i förlängningen hos din chef. Det ansvaret innebär bland annat att du inte får ha så hög arbetsbelastning att du riskerar att bli sjuk. Börja med att prata med din chef och begär att hen prioriterar bland dina arbetsuppgifter, det vill säga vad ska du göra först och vad kan bli kvar om du inte hinner.

    Tydliggör i samtalet att det är sannolikt att det som står längst ned på prioriteringslistan sannolikt inte kommer hinnas med.
    Får du ingen respons hos din chef så kan du prata med skyddsombudet på arbetsplatsen. Skyddsombudets roll är att ha en dialog med arbetsgivaren kring arbetsmiljön på arbetsplatsen.

    Att rakt av säga nej till arbetsuppgifter är däremot svårare och kan i värsta fall få konsekvenser rent arbetsrättsligt. Försök istället att få till en dialog med din chef.

    Hoppas du fick svar på din fråga.

    /Per
    DIK

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.