Mycket hög arbetsbelastning inom kommunikation offentlig sektor
Coronakrisen slår hårt mot landets små kommuners kommunikationsenheter. Hos mig är vi tre + mig som strateg vilket får anses vara många. Grannarna har en. Jag har jobbat 8-20 under flera veckor. Det finns ingen direkt förstärkningskompetens i organisationen att kalla in. Vi kavlar upp ärmarna, men jobbar nu i olika skift mån-sön med informationskriget. Gäller särskilda regler i en så här speciell situation?
Följ inlägget
0
följare
Det är viktigt att du har en löpande dialog med din chef och att det är tydligt att de mängder arbete som avkrävs från din sida nu inte hanteras inom ramen för till exempel flex eller liknande.
Hur viktigt det än är att i kristider ställa upp för varandra och för sin arbetsgivare, vill vi i sammanhanget lyfta betydelsen av att överlåta åt arbetsgivaren att fatta formella beslut om ändrade merarbete, ändrade arbetstider och så vidare. Först genom ett sådant formellt beslut kan du som enskild veta om du får extra kompensation eller inte. Och först genom formellt beslut uppnås dessutom tydlighet i arbetsgivarens arbetsmiljöansvar gentemot såväl dig som övriga medarbetare.
Om kommunen du arbetar i aktiverar det så kallade krislägesavtalet kan ett antal mycket specifika regler börja gälla.
Kontakta alltid lokalfacklig företrädare eller vår medlemsservice/DIK Direkt om du är tveksam kring din arbetsskyldighet.