Till senaste kommentaren
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Måste arbetsgivare ha en olycksförsäkring för sina anställda?

Det jag undrar över är om det är frivilligt för en arbetsgivare att ha en olycksförsäkring för sina anställda? Vad säger lagen?

Kommentarer

  • Hej,
    Det finns ingen lag som säger att arbetsgivaren måste erbjuda sina anställda en olycksfallsförsäkring.

    Däremot finns en lagstadgad arbetsskadeförsäkring som ger ersättning för om du som anställd blir permanent oförmögen att arbeta och det beror på sjukdom eller olyckshändelse relaterad till ditt arbete.

    Arbetsgivare med kollektivavtal har också en kompletterande arbetsskadeförsäkring (trygghetsförsäkring vid arbetsskada) som ger ersättning vid arbetsskada (dvs i fler situationer och utöver det lagen om arbetsskadeförsäkringen ger).

    Men som sagt - något krav på generell olycksfallsförsäkring som gäller i alla situationer, även fritiden, finns inte.

    Det är därför vi som fackförbund genom vårt gemensamt ägda försäkringsbolag Akademikerförsäkring erbjuder förmånliga försäkringar till vettiga priser för våra medlemmar. Se mer information om på Akademikerförsäkrings hemsida.
    Sara

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.