Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Kortbyte Coop Mastercard

Mellan den 17 december och 5 januari får alla kunder som har MasterCard-korten Coop Betala Efter och Coop Mer information om kommande kortutbyte som sker i mars 2019. Läs gärna mer här.

Nedan hittar du information indelat i områdena ”övergripande information”, ”när du fått ditt nya kort” och ”efter att ditt nya kort börjat fungera”. Informationen uppdateras löpande.
 
Övergripande information
 
Varför byter Coop kortutgivare till EnterCard från MedMera Bank?
EnterCard har ett modernt, användarvänligt och konkurrenskraftigt kort som vi hoppas att våra kunder och medlemmar kommer uppskatta. EnterCard som är en större aktör har därmed också betydligt större möjligheter till att utveckla nya tjänster och funktionalitet. Redan nu vid bytet kommer nyheter som e-faktura och kontaktlös betalning.

Vad är det som kommer skilja sig mellan korten från MedMera Bank och EnterCard?
Kortet kommer att fungera som tidigare med samma pinkod, men med ett nytt kortnummer. I och med att det är en ny kortutgivare förändras också funktionalitet, villkor och priser. Till exempel e-faktura och kontaktlös betalning är två nya tjänster. Det nya kortet har också utökade försäkringar. När det gäller priser blir det lägre årsavgift, medan valutaväxlingsavgiften blir högre. Kortjämförelse för respektive kort hittar du här.

Vad är fördelarna med mitt nya kort?
Med ditt nya kort kan du betala kontaktlöst, genom att blippa. Du behöver använda kortet första gången med chip och PIN, sedan är denna funktion aktiverad och du kan göra köp upp till 200 kronor utan att slå in kod. Du kan nu också få en e-faktura på dina inköp och så har vi förbättrat försäkringarna som är kopplade till kortet.

Vad kommer det nya kortet kosta per år?
Coop Mastercard Mer 295 kr, Betala Efter 0 kr och Betala Efter f.d. Visa 95 kr.

Kommer jag få ett nytt kort?
Ja, du kommer få ett nytt kort i februari som börjar gälla den 5 mars, så stoppa det gärna i plånboken direkt. Det nya kortet börjar gälla 5:e mars och då slutar också ditt gamla kort att fungera.

Hur skickas det nya kortet ut?
Det kommer i brevlådan till din folkbokföringsadress.

Kommer jag behålla samma PIN-kod?
Ja, du behåller samma PIN-kod som du har idag.

Kommer jag behålla samma kreditgräns?
Ja.

Kommer extrakortet kopplat till mitt konto också bytas ut?
Ja, om du har en extrakortsinnehavare kommer även hen få ett nytt kort som börjar gälla den 5 mars.

Vad händer med poängen?
Dina intjänade poäng påverkas inte och du fortsätter att tjäna nya poäng när du använder ditt nya kort, både när betalar på Coop och vid andra köp.

Jag har bokat en resa med mitt gamla kort – vilka försäkringar kommer att gälla?
För de resor som är köpta med kortet till och med 4 mars gäller den gamla försäkringen. För resor köpta med ditt nya kort (från och med den 5 mars gäller de nya försäkringsvillkoren.

Jag upplever det nya kortet som sämre än det gamla?
EnterCard har ett modernt, användarvänligt och konkurrenskraftigt kort, och eftersom de är en större aktör har de därmed också betydligt större möjligheter till att utveckla nya tjänster och funktionalitet, som till exempel e-faktura och kontaktlösa betalningar. Samtidigt är det en ny affärsuppgörelse där vissa villkor skiljer sig åt jämfört med tidigare, men vår ambition är att erbjuda ett så bra kort som möjligt för så många medlemmar som möjligt.

Får man ha ett överskott/plussaldo på mitt nya Coop Mastercard?
Nej. Enligt de nya kortvillkoren är det inte tillåtet med ett överskott på kreditkortet. Istället får du varje månad en faktura på beloppet du har handlat för. Du väljer själv om du vill betala hela beloppet, eller delar av det. Lägsta belopp att betala framgår tydligt på fakturan.

Jag har ett överskott/plussaldo på mitt kreditkort idag, vad händer med det?
Vi kommer att stämma av saldot den 26:e februari. Om du har ett mindre belopp kommer det att föras vidare till din kommande faktura från Entercard och om beloppet är större kommer det att betalas ut med en avi i början av mars. Om du har ett plussaldo kan du självklart använda det för alla dina köp med kortet eller ta ut som kontanter i en automat.
Uttags avgiften är oavsett dina nuvarande kontovillkor ändrad till noll kronor för att underlätta för dig.


Men valutaväxlingsavgiften, uttagsutgift, årsavgift för extrakort är dyrare?
Som ofta vid en ny affärsuppgörelse blir villkoren ändrade och en del avgifter har blivit lägre medan andra blivit högre. Vår ambition har varit att ta fram ett kort som blir så bra som möjligt för så många medlemmar som möjligt.

Varför sänks poängintjäningen för Coop Mer?
Det är ett kommersiellt beslut, där Coop nu anpassar sig till sin bonusintjäning till marknaden.  Precis som tidigare har du möjlighet att tjäna upp till fem poäng per krona när du handlar på Coop och utöver det får du alltså 0,5 poäng på alla dina köp.

Men det är ju en försämring jämfört med tidigare?
Det är tråkigt att behöva sänka poängintjäningen, men det är kommersiellt beslut, där Coop nu anpassar sig till sin bonusintjäning till marknaden.

Hur har EnterCard fått tillgång till mina kontakt- och personuppgifter?
EnterCard blir precis som MedMera-bank en partner till Coops medlemsprogram. I våra medlemsvillkor framgår att vi kan dela dina uppgifter för att kunna tillhandahålla tjänster inom ramen för medlemskapet, som till exempel betalkort. MedMera Bank har inte delat några kunduppgifter eftersom de omfattas av banksekretessen.

Varför inhämtar EnterCard inkomstuppgifter från kreditupplysningsföretag?
Penningtvättslagen ställer höga krav på att EnterCard, som kreditutgivare, har god kännedom om sina kunder genom hela kundrelationen. Detta innebär att vi löpande behöver följa upp tidigare inhämtad kundinformation för att säkerställa att den fortfarande är aktuell och tillräcklig. All kundinformation som EnterCard tar del av behandlas konfidentiellt och omfattas av banksekretessen.

Var ska jag vända mig till om jag har frågor?
Du når vår kundservice på telefonnummer 0771- 17 17 17 på helgfria vardagar.

Jag vill inte ha ett nytt kort, hur gör jag för att avsluta mitt kort?
Ditt nuvarande kort kan du avsluta genom att ringa kundservice på 0771-17 17 17.
Du behöver ha betalat in hela skulden innan vi kan avsluta kortet. Det tar mellan 1-3 bankdagar innan en insättning finns bokförd på kontot och eventuell skuld blivit nollställd. Du har alltid tillgång till ditt saldo i vår app, inloggad på coop.se ”mina pengar” och i Talsvar.

Om du önskar behålla ditt befintliga kort till och med den 4 mars och sen avsluta ditt nya kort, kontaktar du oss på telefon efter den 5 mars.
Vänligen observera att ditt nya kort skickas ut med automatik och att du inte kan lägga in en begäran om avslut i förväg.

När du fått ditt nya kort
 
När ska jag byta kort?
Du kommer få ut ditt nya kort i god tid innan det börjar gälla, så stoppa det gärna i plånboken direkt. Det nya kortet börjar gälla 5:e mars och då slutar också ditt gamla kort att fungera.

Vad ska jag göra med mitt gamla kort?
Det kommer att vara spärrat för köp från och med 5:e mars, så då kan du klippa sönder kortet och släng det.

Varför har jag har fått ett nytt Coop Mastercard trots att jag redan avslutat mitt gamla kort?
Ditt nya kort var redan på väg till dig när du avslutade ditt gamla kort. Detta innebär att ditt nya kort inte är aktiverat och du kan klippa itu det. Har du frågor om ditt inaktiverade Coop Mastercard är du välkommen att kontakta oss efter den 5 mars.

Jag har fått mitt nya Coop Mastercard men vill avsluta det, hur gör jag?
Om du inte har någon skuld på ditt nuvarande kort så kan du ringa till kundservice för att avsluta det. Du behöver inte göra detta innan den 5 mars utan det går lika bra att avsluta det efter detta datum.
 
Vad behöver jag som kund göra för att använda mitt nya kort?
Kortet är aktiverat och har samma pinkod som tidigare, så du kan börja använda det direkt den 5:e mars. Det nya kortet har nytt kortnummer så det nya numret behöver du fylla i för de betalningar som dras automatiskt från kortet som till exempel som Netflix eller tidningsprenumerationer.

Jag trodde att det nya kortet gick att använda på en gång så jag har redan klippt mitt gamla kort – hur gör jag för att få ett nytt kort?
Då vänder du dig till Coops kundservice för att få ett nytt kort till dess att det nya börjar gälla den 5:e mars.

Jag visste inte vad detta vad för kort så jag klippte det nya kortet – hur gör jag för att få ett nytt kort?
Kontakta vår kundservice på telefonnummer 0771- 17 17 17 på helgfria vardagar.

Jag är bortrest den 5 mars, vad gör jag då?
Du kommer få ett nytt kort i februari som börjar gälla den 5 mars. Sista dagen att använda ditt gamla kort är den 4 mars. Se till att du har med dig både ditt gamla och nya kort under resan och så byter du till det nya den 5:e.

Jag är bortrest under den perioden när det nya kortet skickas ut och ska bytas. Vad gör jag då?
Du kommer få ett nytt kort i februari som börjar gälla den 5 mars. Sista dagen att använda ditt gamla kort är den 4 mars och därefter behöver du ha med dig ett annat kort som fungerar även efter den 4:e.
 
 Efter att ditt nya kort börjat fungera
 
När kommer första fakturan från EnterCard?
I mitten av mars får du din första faktura från EnterCard. Denna faktura innehåller din överflyttade skuld från MedMera Bank samt de transaktioner som är bokförda mellan 1-4 mars. Det är denna faktura du ska betala. Observera att det är nytt bankgironummer och nytt OCR-nummer på EnterCard fakturan. Du kommer även få en nollställd faktura från MedMera Bank i mars. Denna faktura är enbart en redovisning av dina transaktioner under februari och du ska inte betala denna faktura.

Kommer mina inbetalningsuppgifter ändras?
Ja, du kommer få ett nytt OCR-nummer och bankgironummer. Enklast är att ansluta dig till e-faktura så kommer de här uppgifterna in automatiskt på din internetbank.

När kommer jag få mina fakturor från EnterCard?
Fakturorna kommer ut mellan den 15:e-21:a varje månad och har ett förfallodatum den sista i varje månad.

Kommer min faktura se annorlunda ut?
Fakturan kommer se lite annorlunda ut men kommer fortfarande vara tydlig att läsa. Vill du ha e-faktura kan du ansluta det via din internetbank. Du kan även ringa kundservice så kan vi ansluta det åt dig efter den 5 mars.

Hur kommer jag att få min faktura?
Det enklaste är att välja e-faktura, men det finns också möjlighet att få den på papper som tidigare.

Varför kostar pappersfakturan 29 kronor?
Kostnaden för pappersfakturan är en handläggningsavgift och portokostnad. E-faktura är gratis, och även ett mer miljövänligt betalsätt som vi hoppas flera kunder väljer.

Jag har autogiro på min faktura, följer autogiro med? Hur ansöker jag om autogiro på nytt?
Nej autogiro kommer inte följa med. Har du autogiro kopplat till ditt konto kommer autogirodragningarna fungera precis som vanligt fram till den 1 mars. Istället för autogiro kan du ansöka om e-faktura via din internetbank. På vissa internetbanker kan du ställa in autobetalning av e-faktura. Kontakta din bank för mer information.

Hur anmäler jag e-faktura?
Från och med mitten på februari kan du anmäla e-faktura via din internetbank. Använd sökord ”EnterCard” eller "Coop" och fyll i efterfrågade uppgifter (namn, mobilnummer och e-post). Via vår kundservice kan du även anmäla e-faktura via telefon från och med 5:e mars.

Hur loggar jag in på Mitt Coop Mastercard och Coop Mastercard-appen?
Du behöver BankID för att logga in på Mitt Coop Mastercard och mobilt BankId för att logga in Coop Mastercard appen. Om du inte har BankID. Kontakta din ordinarie bank.
 
När kommer mina poäng in på kontot?
Poäng som du tjänar för att du betalar med kortet på Coop kommer in på kontot direkt efter köpet. Poäng som du tjänar på köp utanför Coop läses in en gång per dygn, så viss eftersläpning kan förekomma.

Var ser jag mina poäng?
De finns precis som tidigare på Coop.se, vår app eller medlemspunkten i våra butiker.

Var ser jag mitt saldo och mina transaktioner?
Du kan se ditt saldo och transaktioner på Mitt Coop Mastercard som du hittar på Mina pengar på coop.se.

Jag har sedan tidigare en fullmakt att sköta mammas ärenden, gäller den även på nya kortet? 
Den tidigare fullmakten fungerar tyvärr inte, men kontakta kundtjänst så
Skickar vi ut en ny fullmakt som gäller för det nya kortet.

Varför får jag inte sätta in extra pengar på mitt kreditkort?
Enligt de nya villkoren är det inte tillåtet med ett överskott på kreditkortet. Detta gör att dina pengar är säkrare eftersom ett eventuellt överskott inte är omfattat av reklamationsrätten. Om du skulle bli utsatt för bedrägeri får du därmed ingen ersättning för pengarna som legat som ett överskott. Att använda krediten är säkrare och dessutom helt räntefritt om du betalar hela din faktura varje månad.

Vad händer om du har extra pengar insatta på gamla kortet?
Har du pengar insatta på ditt nuvarande kort den 26 februari kommer pengarna automatiskt att betalas ut till dig på ett utbetalningskort i början av mars. Ditt saldo hittar du inloggat på coop.se, i Medlemspunkten och i Coop-appen.
Exempel: Om du har ett kreditutrymme på 10 000 kronor och ditt disponibla belopp är 11 200 kronor, så är 1200 kronor dina egna pengar.

För att undvika ett utbetalningskort uppmanar vi dig att ta ut pengarna i en uttagsautomat eller använda kortet när du handlar. Vi har tyvärr ingen möjlighet att föra över pengarna till annan bank. Tips! Du vet väl om att du kan använda kortet även när du handlar utanför Coop.

Hur gör jag en kontaktlös betalning?
Titta efter symbolen för kontaktlös på betalterminalen. När det är dags att betala håller du kortet mot terminalen. Vid belopp under 200 kronor: Invänta ett pip eller en bekräftelse på betalterminalens skärm. Klart! Vid belopp över 200 kronor: Slå in din PIN-kod.

Var kan jag göra kontaktlösa betalningar?
Du kan göra kontaktlösa betalningar i alla affärer och butiker som har betalterminaler med symbolen för kontaktlös. Utomlands är kontaktlösa betalningar vanligare. I Sverige blir det allt fler affärer och butiker som byter ut sina betalterminaler för att kunna ta emot kontaktlösa betalningar.

Kan jag göra kontaktlösa betalningar på Coop?
Vi håller på och rullar ut nya kortterminaler och ny mjukvara på Coop, så det kan vara olika i olika butiker, men det kommer att finnas i alla våra butiker på sikt.

Är kontaktlösa betalningar säkra?
Ja, kontaktlösa betalningar är lika säkra som betalningar med chip och pin. Kontaktlösa kort innehåller den senaste säkerheten som krävs från betalkortsmarknaden. Kortet innehåller även en extra säkerhetsåtgärd där du ibland kommer att bli hänvisad till att använda chip och pin för att slutföra transaktionen. Om ditt kort blir stulet eller borttappat så behöver du som vanligt spärra ditt kort omedelbart hos spärrservice.

Kan jag göra en kontaktlös betalning direkt när jag fått det nya kortet?
Nej, du behöver först göra ett köp eller uttag och använda din PIN-kod. Därefter kommer kontaktlösa funktionen att fungera.

Kan jag betala kontaktlöst i andra länder?
Du kan betala kontaktlöst var som helst i världen där symbolen på terminalen finns.

Jag vill inte ha "blipp" funktionen, hur tar jag bort den? 
Funktionen kan avaktiveras efter den 5:e mars via vår kundservice som du når på telefonnummer 0771- 17 17 17 på helgfria vardagar
Susanne Kundservice MedMera Bank Rapportera olämpligt innehåll
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.