Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Jag har inget BankID


Om du inte någon anledning inte kan eller vill ansluta dig till BankID så innebär det att MedMera Bank på lite längre sikt kommer behöva avsluta ditt betalkort. Detta innebär att du istället får välja att betala kontant eller med ett annat betalkort när du handlar hos Coop. Detta påverkar inte ditt medlemskap eller möjlighet att samla poäng eller ta del av erbjudanden hos Coop. Vi är medvetna att alla våra kunder i dagsläget inte har BankID men hoppas självklart att merparten av dessa kunder har möjlighet att ansluta sig till BankID.

Varför behöver jag ha ett BankID
I enlighet med lagen om Penningtvätt och finansiering av terrorism, så ställs det krav på alla banker att känna till vilka kunder man har. Det krävs också att bankerna samlar in information om hur man använder sitt kort, vart inkomsterna kommer ifrån och vilket medborgarskap man har, för att nämna några av frågorna. Dessa frågor behöver bankerna med jämna mellanrum ställa till samtliga sina kunder, så detta är återkommande. För att vi ska kunna säkerställa att det är den verkliga kunden som besvarar dessa frågor så krävs även en säker identifiering. Vi har valt att använda oss av den säkraste identifierings och signeringslösningen, och som dessutom har absolut flest användare i Sverige, BankID.

Som en mindre bankaktör har vi helt enkelt inte samma resurser att hantera denna insamling av information på andra sätt, som till exempel storbankerna har. Kunderna kan naturligtvis fortsätta handla på Coop, få poäng och rabatter även fortsättningsvis men då med ett medlemskort och betala kontant eller med ett annat betalkort.

Kontakta bankens Kundservice utan BankID
Om du inte har något BankID kan vi inte hjälpa dig med dina bankfrågor via telefon utan behöver hänvisa dig till våra självbetjäningstjänster i Talsvar och inloggad på coop.se.

Under en övergångsperiod kommer du ha möjlighet att skicka in dina frågor och funderingar med post, men du behöver även bifoga en kopia på giltig svensk id-handling för att vi ska kunna identifiera dig. Du behöver även räkna med långa handläggningstider för postala ärenden.


Susanne Kundservice MedMera Bank Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Det förefaller enklast att avsluta vår relation med Coop. Man skall inte behöva kunna den tekniska hanteringen kring Bank-ID m.m. när man är 82 år gammal och har dålig teknisk utrustning att hantera. Det blir bara värre och värre med allt att bruka kring det mesta, tyvärr. Vi får prata oss samman, hustrun och jag, men det lutar åt ett avsked från Coop.
    Kurt
  • Hej Kurt!

    Jag har stor förståelse för hur ni känner er och det är självklart tråkigt att läsa. Att alla banker har en massa lagkrav och regler att följa som kan uppfattas som kundovänliga är i slutändan enbart till för att du och jag som bankkunder ska känna oss trygga med att bankerna sköter sig.

    Som bank är det viktigt att vi vet att kunden är kunden. Varken du eller jag kan gå in på ett bankkontor och begära en överföring eller få veta saldot på ett konto utan att uppvisa en giltig id-handling. På samma sätt fungerar BankID i de andra kanalerna som tex telefonsamtal eller inloggningar på internet. Det är för att öka säkerheten runt identifieringen vi bland annat inför BankID i kontakten med vår kundservice på banken. 

    Det är självklart inte så att vi inför detta för att vi önskar bli av med några kunder. Vi inför detta på grund av lagkrav och för att våra kunder fortsatt ska ha stort förtroende för att vi gör rätt och riktigt.

    Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag!

    Susanne Berglund
    Chef Kundservice MedMera Bank
    Susanne Kundservice MedMera Bank
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.