Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Hur besvara frågorna om kundkännedom utan bankID

Jag är PRO-ordförande och vet att påståendet att mer än 90 proc av befolkningen har bankID inte kan stämma för väldigt många av våra medlemmar har varken dator el smartphone.

De flesta av oss som betalar med Coops betalkort har ju inget behov av att kontakta Er. Vi handlar, betalar, samlar poäng och betalar fakturan. När man behöver gå in på sin sida har men ju sedan förut ett lösenord. Om inte coop skall tappa en mängd kunder måste Ni ge även de som inte har bankID en möjlighet att besvara frågorna.

Kommentarer

  • Hej Anna-Greta och tack för din fråga.

    Jag ska försöka förtydliga varför MedMera Bank framgent kräver BankID dels i telefonkontakten med oss men även i samband med att man behöver besvara det som kallas kundkännedomsfrågor.

    I enlighet med lagen om Penningtvätt och finansiering av terrorism, så ställs det krav på alla banker att känna till vilka kunder man har. Det krävs också att bankerna samlar in information om hur man använder sitt kort, vart inkomsterna kommer ifrån och vilket medborgarskap man har, för att nämna några av frågorna. Dessa frågor behöver bankerna med jämna mellanrum ställa till samtliga sina kunder, så detta är återkommande. För att vi ska kunna säkerställa att det är den verkliga kunden som besvarar dessa frågor så krävs även en säker identifiering. Vi har valt att använda oss av den säkraste identifierings och signeringslösningen, och som dessutom har absolut flest användare i Sverige, BankID.

    Som en mindre bankaktör har vi helt enkelt inte samma resurser att hantera denna insamling av information på andra sätt, som till exempel storbankerna har. Kunderna kan naturligtvis fortsätta handla på Coop, få poäng och rabatter även fortsättningsvis men då med ett medlemskort och betala kontant eller med ett annat betalkort.

    Vi är medvetna att alla våra kunder i dagsläget inte har BankID men hoppas självklart att merparten av dessa kunder har möjlighet att ansluta sig till BankID.

    Med vänlig hälsning
    Susanne Berglund
    Chef Kundservice MedMera Bank
    Susanne Kundservice MedMera Bank
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.