Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Avslut av Coop Betala Före

Under flera tillfällen under hösten har du som har kortet Coop Betala Före fått information med ditt kontoutdrag och via ett riktat brevutskick om att vi inte längre kommer att tillhandahålla kortet. Nedan hittar du vanliga frågor och svar och informationen uppdateras löpande. 

Har ni rätt att avsluta mitt kort?
Ja, i enlighet med produktvillkoren har vi rätt att säga upp avtalet och uppsägningen ska ske två månader innan den börjar gälla.

När slutar mitt kort att fungera?
Sista dagen som du och eventuell extrakortinnehavare kan betala med pengarna som finns insatta på kortet är till och med den 31 januari 2019. Därefter kommer kortet avslutas och spärras.
Vad händer om jag pengar kvar på kortet när ni avslutar det?
Har du pengar kvar på kortet efter den 31 januari 2019 kommer pengarna att betalas ut via en utbetalningsavi som du kan lösa in på valfritt inlösenställe. Utbetalningsavin kommer att skickas till dig under februari.
För att undvika eventuella kostnader som är förknippade med att lösa in avin, uppmanar vi dig att avsluta eventuellt autogiro och använda kortet när du handlar, så att du inte har några pengar kvar på kortet 31 januari. Glöm inte att du kan använda kortet när du handlar i andra butiker än Coop.

Varför tar ni betalt för att lösa in utbetalningsavin? 
Att lösa in utbetalningsavier är en tjänst som vissa butiker, banker och postkontor erbjuder och det är upp till varje inlösenställe att själva besluta om vad denna tjänst kostar. Inlösenstället har även rätten att neka uttag på grund av brist på kontanter eller ha olika beloppsbegränsningar för uttag. Därför så rekommenderar vi att du använder kortet när du handlar, så att du inte har några pengar kvar på kortet efter den 31 januari 2019. Glöm inte du kan använda kortet när du handlar i andra butiker än Coop.


Kommer ni byta ut mitt Coop Betala Före till ett annat betalkort?
Vi vill självklart att du fortsätter att vara kortkund i MedMera Bank. Framåt kommer vi att erbjuda korten; Coop Konto, Coop Betala Efter och Coop Mer.  Då alla kunder har olika behov så skickar vi inte ut något nytt kort per automatik men på coop.se kan du kan läsa om våra betalkort och enkelt ansöka om det kort som passar dig bäst.

Vad händer med mitt Autogiro?
Du kan själv avsluta ditt Autogiro genom att ringa kundservice men om du inte gör något så kommer vi avsluta ditt autogiro från och med 11 januari 2019. Det vill säga om du har en autogirodragning från den 11 januari och framåt så kommer den makuleras (oavsett text på ditt kontoutdrag i februari) Dina autogirodragningar till och med den 10 januari fungerar precis som vanligt.

Jag har betalat årsavgiften i förskott, får jag tillbaka pengar nu är ni avslutar kortet sista januari?
Den 18 december har alla kunder som har ett aktivt konto fått kvarvarande månader på årsavgiften återbetalad. Varje månad motsvarar 12 kronor (144kr/12 månader) och återbetalningen redovisas på fakturan som kommer i mitten av januari.

Exempel: om du har betalat årsavgift fram till och med maj har du fått 48 kronor återbetalat, vilket motsvarar fyra månader.

Var kan jag se hur mycket pengar jag har kvar på mitt kort? 
Du kan enkelt kontrollera ditt saldo genom att ringa talsvar 0771-17 17 17, logga in på coop.se under ”Mina pengar” eller besöka Medlemspunkten i närmsta Coop-butik. Observera att saldot inkluderar din kredit på 300 kronor.

Exempel: Om ditt disponibla belopp är 1 200 kronor så är 900 kronor dina egna insatta pengar och 300 kronor är ditt kreditutrymme. Då är det 900 kronor du ska handla för innan 31 januari 2019. 
 
Kan jag ta ut mina pengar i bankomat?
Självklart kan du precis som idag, ta ut pengar via bankomat. Avgifter tillkommer enlig gällande prislista.. Glöm inte att ditt disponibla belopp inkluderar din kredit på 300 kronor.

Exempel: Om ditt disponibla belopp är 1 200 kronor så är 900 kronor dina egna insatta pengar och 300 kronor är ditt kreditutrymme. Då är det 900 kronor du ska handla för innan 31 januari 2019. 
 
Jag har använt min kredit, vad händer nu? 
Du kommer att få en faktura precis som vanligt. Om du använder ditt kreditutrymme under januari månad kommer du att få en slutfaktura på hela beloppet under februari 2019.

Vad händer med mina poäng?
Du behåller självklart dina intjänade poäng. Poängen följer ditt medlemskap och påverkas inte av avslut eller byte av Coop-betalkort. Inloggad på coop.se, i appen eller i Medlemspunkten kan du se ditt aktuella poängsaldo.
 
Hur samlar jag poäng hos Coop om jag inte har något kort? 
Ett nytt medlemskort beställer du enkelt genom att ringa talsvar 0771 17 17 17, val 2 i huvudmenyn och sen val 1. Du kan även samla poäng genom visa din legitimation i kassan när du handlar.

Vad händer med min reseförsäkring? 
Har du köpt en resa med kortet och avresedatum är efter det att Coop Betala Före kortet avslutas, så gäller fortfarande reseförsäkringen fram tills att resan är avslutad. Har du frågor om reseförsäkringen kontaktar du försäkringsbolaget Europeiska på telefon 0300 - 68 20 20.

Har jag någon ränta på kontot som är kopplat till kortet?
Från och med 1 januari 2019 är inlåningsräntan på kontot 0 procent (för närvarande 0,1 procent).
Susanne Kundservice MedMera Bank Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej!
    När kommer det nya kortet när jag ansökt till ett annat konto? Har redan fått koden och sätt in pengar på det nya kontot.
    Ingela Berglund
  • Hej Ingela
    Ring oss gärna så ska vi hjälpa dig, det är nämligen lite beroende på vilken typ av kort du ansökt om. I detta öppna forum kan vi bara besvara generella frågor på grund av banksekretessen.
    Kundservice har öppet vardagar mellan klockan 8 till 18.
    Susanne Kundservice MedMera Bank
  • Går det att få mina pengar på coop betala före-kontot överförda till mitt coop konto
    Anki


    ann-cathrine svensson
  • Hej Anki

    Självklart kan vi hjälpa till med att föra över dina pengar på Coop Betala Före till ett annat Coop kort. Ring oss på kundservice så hjälper vi dig.
    Susanne Kundservice MedMera Bank
  • Vilka uttagsbegränsningar finns i ATM utanför EU?
    Stefan
  • Hej Stefan

    Du kan läsa om våra uttagsregler här. Värt att notera är att den banken som äger bankomaten du tänker använda kan ha andra regelverk som vi inte har möjlighet att påverka. Detta hör inte till vanligheten men förekommer.
    Susanne Kundservice MedMera Bank
  • Ni bör tala om för kunder med "Betala före" kortet att de har rätt att få tillbaka den återstående delen av årsavgiften för kortet. Det är märkligt att ni inte för över den summan till kortet innan den 31 januari 2019. Vad händer om kunden inte påminner Coop om detta? Behåller ni pengarna?


    Erik Raftsjö
  • Hej Erik

    Den 18 december har alla kunder som har ett aktivt konto fått kvarvarande månader på årsavgiften återbetalad. Varje månad motsvarar 12 kronor (144kr/12 månader) och återbetalningen redovisas på fakturan som kommer i mitten av januari. Exempel: om du har betalat årsavgift fram till och med maj har du fått 48 kronor återbetalat, vilket motsvarar fyra månader.
    Susanne Kundservice MedMera Bank
  • Om jag vill använda rabatt checkar och mitt betala före kort avslutas. Hur får jag då ut rabattcheckarna. Vi har ett sånt där kort som bara ger poäng också. Kan det kopplas ihop mot det kortet. Och måste jag göra något.
    Magnus Johansson
  • Hej Magnus

    Dina poäng och erbjudande är kopplade mot ditt personnummer så dessa kan självklart använda oavsett om du betalar med ett Coop betalkort eller ej. Så du behöver inte göra någonting för att fortsätta samla poäng eller utnyttja medlemserbjudande. Du använder ditt medlemskort istället för ditt Betala Före. Ring oss gärna om något är oklart, vi har öppet vardagar 8-18, 0771- 17 17 17.
    Välkommen!
    Susanne Kundservice MedMera Bank
  • Kan jag sätta in pengar på kortet innan det avslutas i Januari? Tänkte sätta in pengar för januari ut.
    Lena
  • Hej Lena

    Självklart kan du det. Ditt kort fungerar precis som vanligt fram till sista januari. Det du kan försöka tänka på är att handla upp dina insatta pengar innan kortet avslutas, så att du slipper få en inbetalningsavi på kvarvarande pengar.

    God Jul!
    Susanne Kundservice MedMera Bank
  • Hur för jag över pengar från Coop betala före till Coop mer?
    Britt-Mari Nyberg
  • Hej
    När du fått ditt nya kort så ringer du kundservice så hjälper vi dig.

    Med vänlig hälsning
    Susanne Kundservice MedMera Bank
  • Hej

    Jag vill avsluta kontot/makulera kortet
    Hur ska jag göra?

    Eva Ibrahim
  • Hej Eva

    Ring till oss så hjälper vi dig.

    Med vänlig hälsning
    Eva Kundservice MedMera Bank
  • Jag vill inte ha något nytt kredit kort , jag har aldrig använt det gamla Med vänlig hälsning. Anja Var vänlig bekräfta med mail att ni fått mitt meddelande

    Anja Eliasson
  • Hej Anja
    Detta är ett öppet forum där vi inte kan ta emot eller utföra enskilda ärenden på grund av banksekretessen. Önskar du avsluta någon produkt eller tjänst så ska du alltid kontakta kundservice på telefon 0771 17 17 17, val 3 i huvudmenyn.
    Undantaget är om du har ett Coop Betala Före, då kommer kortet avslutas med automatik 2019-02-01.
    Susanne Kundservice MedMera Bank
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.