Vårt träd (pil/vide) har gått av

Kommentarer

  • Hej Lotta!
    Det är svårt att från bilden avgöra både vad det är för träd och vad som är möjligt att göra.
    Bäst är att be en trädgårdsmästare titta på plats och komma med förslag på åtgärd. Men gissningsvis kan du till exempel:
    1) om trädet har kvar rötter och stambas, såga av nära marken och se om det vill bryta nya skott
    2) om det är ett sällsynt växtmaterial ta sticklingar av smågrenarna, rota dessa och plantera ut en av dem när den växt till sig.
    3) gräva bort det som återstår och plantera ett nytt träd, enligt konstens regler.

    Mats Havström
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent