Torrt olivträd

Hej!
Jag bor i Uppsala och jag har ett olivträd som stått på balkongen hela vintern, övertäckt och med isolerad kruka. Nu har alla bladen torkat och jag är rädd för att trädet dött. Vad kan jag göra för att rädda det? Och hur vet jag om det faktiskt är dött eller inte?

Kommentarer

  • Hej!
    Det är risk att trädet har dött om det varit en kall vinter och isoleringen kring krukan kanske inte varit tillräckligt. Det är också vanligt med frystorka och viktigt att man är snabb med vattning när det tinar upp efter en köldperiod. Om du skrapar försiktigt innan för barken på stam och grenar och ser att det är grönt lever det, om det bara är brunt har det tyvärr dött. Det kan ju leva delvis fast många grenar frusit in, klipp i så fall bort allt det döda.

    Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare