Pinjeträd utomhus i Sverige - går dt?

Hej! Jag har odlat upp några Pinus Pinea från frön och skulle vilja sätt något av dem utomhus pga. att jag har ont om plats och ingen sval plats att vinterförvara dem. Är det möjligt att få ett sådant träd att överleva utomhus i Sverige? Bor i zon I vid havet mellan Falkenberg o Halmstad. Ganska blåsigt från väster ofta. Om det är någon idé att försöka, vad bör jag tänka på vad gäller jord, placering och så klart framför allt vinterskydd? Skulle vara jättetacksam för svar!

Kommentarer

  • Hej Susanne,

    Den är dåligt härdig, speciellt som liten då den kräver en lång varm sommar för att utveckla en godtagbar härdighet. Vill man testa är det det varmaste stället som gäller där våren startar tidigt och hösten infinner sig sent.

    Henrik Sjöman

    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent