Dött parti i gräsmattan

Ca. 2 x 8 meter i gräsmattan är helt dött. Jag lyfter bort sjok av gräset och hittar små larver ljusgula med brunt huvud. Vad jag förstår så äter de gräsrötter! Hur blir jag av med dessa larver och hur gör jag vi nysådd av gräsfrön. Larverna kryper ner i jorden när jag nu stör dem.

Mvh
Eivor

Kommentarer

  • Hej!
    Gräsmattan tycks ha drabbats av pingborreangrepp, som är mycket vanligt. Förebyggande metoder är att vattna och gödsla rikligt så att gräsmattan hålls i god växt och står emot angrepp.
    Det finns biologisk och miljövänlig bekämpning mot dessa larver i form av nematoder - mikroskopiska små maskar, som vattnas ut och vars bakterier infekterar och förökar sig inne i pingborrelarverna. Augusti är en bra månad för denna bekämpning, då larverna är unga. Medlet vattnas ut kvällstid när det är marktemperatur mellan +13-25 grader. På hösten när det blir kallare kryper larverna längre ner i marken.

    Kratta ut ett tunt lager kompostjord eller dylikt på det döda partiet. Så i med snabbetablerad sort av gräsfrö, sk reparationsgräs, och håll sådden fuktig.

    Lycka till! /Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare
  • Tack för svar.

    Har beställt nematoder och ska sprida ut nästa vecka då det ev. ska regna. Bra om jorden är fuktig har jag förstått. Sedan får man bara hoppas att det hjälper.
    Mvh Eivor
  • Lycka till! Det ska fungera bara man följer instruktionerna.
    Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare