Dahlia lökar

Hej!

Jag har stora kokor av dahlialökar som är omkring 80 år och som blommar snällt och vackert varje sommar.
På sommaren planteras de i stora krukor, med åren har de vuxit så att lökarna blivit stora, för de två stora krukorna är lökarna nästan en halvmeter i diamter. Ett format som passar krukornas storlek. De har ett fint växtsätt. Under en stor del av sommaren ser de ut som bollar.
Nu har jag fått en trädgårdsintresserad inneboende som läst lite om dahlior och vill bryta sönder lökarna till enskilda lökar, eftersom det stått så i böcker och på internet att man ska göra så.
Jag har också läst om detta, men tycker att det som funkar bra i 80 år och givit vackert blommande dahlier i 80 år inte ska ändras. Jag ser också ett värde i de stora klustren av lökar, tänker att de anpassar sitt växtsätt till varandra när de sitter i hopp. You do not change a winning team! Eller?
Tacksam för att ta del av era expertis kring detta!

Kommentarer

  • Hej Anna-Maria,

    Dahliaknölar kan delas till mindre om man vill ha fler plantor eller om knölarna blivit för stora för sina krukor. Det är inget man måste göra men det ger fler plantor. Hur små enheter man väljer att dela dom till beror på vad man vill uppnå. Bra att tänka på är dock att de är känsligare att övervintra om de är väldigt små knölsamlingar jämfört med de större. Delar man dem är det viktigt att man inte bara får med knölarna utan även får med en bit av basen, stammen, där de sovande ögonen sitter som sedan blir skott. Bänd försiktigt så känner du troligen var det är lättare att få isär den utan att ställa till för stor skada. De skador som uppstår( brutna knölar) skär du bort så att det blir så små snittytor som möjligt att läka, låt snittytorna få torka lite innan du planterar alternativt pudra på lite mosat grillkol för att förbättra läkeprocessen.

    Maria Sjöstedt, Trädgårdsmästare
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent