Är Brokklerodendrum giftig?

Hej,
Fick höra att krukväxten Brokklerodendrum (Clerodendrum thomsoniae) skulle vara giftig (och därmed en fara för katten). Stämmer detta - och isåfall vilken del av växten är det som är giftig?
Mvh Henrik
Brokklerodendrum - Wikipedia

Kommentarer

  • Hej Henrik,

    Jag kan inte finna några säkra uppgifter på att den skulle vara giftig för människor eller katter. Jag tror att sådana uppgifter kan vara ett missförstånd som beror på att växtens engelska namn "bleeding heart vine" liknar namnet på löjtnantshjärta ("bleeding heart") m fl giftiga arter i vallmofamiljen.

    Mats Havström
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent