Varför kan jag inte ladda upp dokument?

Hejhej, jag såg idag att det finns en flik som heter dokument på mina sidor, men när jag går in där kan jag inte hitta någon knapp eller liknande för att ladda upp intyg? Jag har särskilda skäl och skulle behöva ha förtur till bostad. Jag vill ladda upp intyg som förklarar varför jag behöver en bostad snabbt.

Kommentarer

  • Hej, tack för din fråga!

    Det är bara den som får visningserbjudande på en lägenhet med krav gällande inkomst och/eller sysselsättning som kan ladda upp dokument. När det är dags för dig att ladda upp dokument, kommer du att få ett meddelande på Mina Sidor där det står vilka dokument du ska ladda upp.

    Vilka dokument du ska ladda upp beror på vilken lägenhet du blir erbjuden, eftersom olika hyresvärdar har olika krav. Oftast är det arbetsgivarintyg och lönespecifikationer. Boplats får inte samla in personuppgifter som vi inte ska använda. Därför kan du bara ladda upp de dokument som vi behöver, när vi behöver dem.

    Du kan inte ladda upp läkarintyg eller liknande. Boplats har inget bostadssocialt uppdrag och kan inte ge någon förtur. Alla lägenheter på boplats.se förmedlas efter kötid och det görs inte någon behovsprövning av de inkomna ansökningarna. Boplats tar inte emot intyg från läkare, socialtjänst eller liknande.

    Elin, Boplats Göteborg
  • Hej! Jag undrar hur lång tid det brukar ta att granska dokumenten som lagts upp, sista dag är imorgon, och jag lämnade in igår.
  • Hej Therese, tack för din fråga!

    Oftast tar det inte mer än ett par dagar, men det beror lite på hur många lägenheter förmedlaren arbetar med för tillfället. Om det är hög belastning med många lägenheter samtidigt, kan det ta lite längre tid.

    Boplats förmedlare jobbar hårt med att alla som har laddat upp dokument ska få besked så snabbt som möjligt. Så fort förmedlaren har granskat dina dokument kommer hen att kontakta dig.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Hej! Innebär det faktum att man inte blivit ombedd att ladda upp dokument efter sista svarsdatum efter en visning att man inte längre är aktuell för kontraktskrivning? Det hade varit bra om man fick något slags besked vare sig det är positivt eller negativt istället för att behöva gå och undra.
  • Hej Fatma, tack för din fråga!

    På Mina Sidor / Sökta bostäder kan du följa vad som händer med lägenheterna du har sökt. Läs mer här om vad olika status innebär.

    Det är viktigt att du har koll på dina Meddelanden på Mina Sidor. Där får du viktig information, t.ex. om du ska ladda upp intyg så får du ett meddelande.

    När uthyrningen är klar skickas även ett meddelande till alla som var inbjudna till visningen, så att de vet att uthyrningen är klar och att kontraktet gått till en annan sökande denna gång.
    Elin, Boplats Göteborg