Varför fick jag bara bilder på kök och badrum?

Hej! Jag fick visningsinbjudan på en lägenhet men det var ingen visning, utan bara ett par bilder. Det enda jag fick bild på var köket och badrummet? Jag fattar att man kanske inte kan ha vanliga visningar nu p.g.a. corona, men då borde jag åtminstone få bilder på alla rum i lägenheten! Annars är det ju jättesvårt att bestämma sig. Varför skickar ni inte fler bilder?

Kommentarer

  • Hej, tack för din fråga!

    Det är hyresvärden som bestämmer hur den digitala visningen sker. Hyresvärden kan bara ta bilder ifall avflyttande hyresgäst ger sitt samtycke till fotografering. Därför kan hyresvärden ofta bara erbjuda bild på vissa rum i lägenheten, t.ex. kök och badrum. I vissa fall erbjuder de inga bilder alls, utan enbart planskiss, eftersom de inte fick eller kunde fotografera. Det brukar stå i annonsen hur visning sker och vilka bilder som finns på varje lägenhet. Därför är det viktigt att läsa annonsen noga, innan du ansöker.

    Boplats har inte tillträde till lägenheterna och har därför ingen möjlighet att ordna fram fler bilder eller svara på frågor om lägenheterna utöver det hyresvärden kan leverera. För att få mer information om lägenheten ska du vända dig till hyresvärden.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Intrycket jag fick var att man skulle erbjudas en virituell visning. Nu fick jag 4 bilder som inte sa ett dugg. Ska mina surt förvärvade ködagar kastas bort något jag kunde se genom brevinkastet.
    Nu tar ni detta med covid-19 till en löjlig nivå. Ge mig ett företag som har hårdare regler vid besök och dyligt? Lättare att få vapenlicens. Folk är vaccinerade (många) och jag vill inte kramas med okända, använder munskydd hela tiden trots att jag är fullvaccinerad.
  • Hej Thomas, tack för din fråga!

    Det är upp till varje hyresvärd att bestämma hur visning ska ske i deras fastigheter. Boplats har inte tillträde till lägenheterna.

    Förvaltning AB Framtidens koncernledning har beslutat att deras lägenheter ska hyras ut utifrån information i annonser samt eventuella bilder från lägenheten.
    Beslutet att inte hålla fysiska visningar av lägenheter inom allmännyttan i Göteborg gäller för närvarande till och med den 30 augusti 2021.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Hej. Hur ser planerna ut för en återgång till ett mer eller mindre normaliserat visningsförfarande? Mot bakgrund av den minskade smittspridningen måste det ju finnas tankar om en avveckling av dagens system som medför att man ansöker om lägenheter i blindo.
  • Hej Richard, tack för din fråga!

    Eftersom det är upp till varje hyresvärd att bestämma hur visning ska ske i deras fastigheter, är det svårt för Boplats att svara på när det kommer att ske en återgång till vanliga visningar. Beslutsmandatet ligger inte hos Boplats.

    Beslutet att inte hålla fysiska visningar av lägenheter inom allmännyttan i Göteborg gäller för närvarande till och med den 30 augusti 2021. Sedan är det upp till Förvaltnings AB Framtiden att göra en ny bedömning av läget och hur de ska göra med sina lägenheter efter sommaren.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Min ovanstående fråga skickade jag även till Poseidon.
    Svaret jag fick gjorde att kaffemuggen gick i golvet. Svaret var iskallt och helt utan empati. De verkar ha tappat all medkänsla. Det kunde vara lite mer förklarande. Här hittar man lägenheten med drömläget fast med en väldigt knepig planlösning. Nåväl, här kommer Poseidons svar.
    ”Hej!
    Ja, det är dessa rutiner vi har för tillfället.
    Jag hoppas att du snart hittar något som passar dig ändå.”

    Hittar säkert något liknande, det dräller ju av lediga lägenheter i Göteborg.

     Thomas
  • Hej Thomas!

    Det var tråkigt att höra att du upplever att du fick dåligt bemötande i din kontakt med Poseidon. Det är dock inte bolagen själva, eller enskilda uthyrare, som har beslutat att man inte ska hålla fysiska visningar.

    Det är moderbolaget Förvaltnings AB Framtiden som har fattat det beslutet. Om du vill ställa frågor om varför Framtiden har beslutat att inte tillåta fysiska visningar under rådande omständigheter, är det bättre att du vänder dig direkt till Framtiden med dina frågor. Du hittar kontaktuppgifter på deras webbplats.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Fortfarande håller olika fastighetsägare fast vid att inte ha fysiska visningar. Även de som är kommunala bostadsbolag. Nu borde boplats driva på i frågan och faktiskt kräva att det blir en återgång till mer normala förhållanden, som resten av samhället. Inga andra har så här hårda regler längre. Det är som ni vet stora beslut som ska fattas när man väljer att spendera många års kö på en bostad utifrån en inscannad ritning som inte säger något. Kan ni beskriva hur ni arbetar med frågan fortsatt utifrån det nya läget (sen 29/9), tack!
  • Hej Eveline, tack för ditt meddelande!

    Eftersom det är upp till varje hyresvärd att bestämma hur visning ska ske i deras fastigheter, är det svårt för Boplats att svara på när det kommer att ske en återgång till vanliga visningar. Beslutsmandatet ligger inte hos Boplats.

    den här sidan publicerar vi information om läget med visningar och Covid-19.

    Allmännyttan i Göteborg (Bostadsbolaget, Familjebostäder, Gårdstensbostäder och Poseidon) har meddelat att de kommer tillåta fysiska visningar av lägenheter som sägs upp från och med den 1 september 2021. Enligt beslutet kommer de bara kunna erbjuda fysisk visning om den avflyttande hyresgästen godkänner det. Därför kan bostadssökande inte räkna med att få gå på visning på alla lägenheter.

    Även Mölndalsbostäders styrelse har tagit ett nytt beslut gällande visningar. De kommer från och med 2021-10-01 att återgå till fysiska visningar. Liksom allmännyttan i Göteborg kommer de bara erbjuda fysisk visning i den mån avflyttande hyresgäst godkänner det. Om en avflyttande hyresgäst verkligen önskar digital visning kommer de att tillmötesgå det.

    Boplats kan inte styra hur visningar ska ske, det är upp till varje hyresvärd att besluta hur visning ska ske i deras fastigheter. Vi har en dialog med hyresvärdarna och framför regelbundet de synpunkter som vi får in från bostadssökande.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Helt otroligt att inte få se lägenheten fysiskt! Sökte precis och fick fick se 4 bilder när jag loggade in på visningen.
    Det räcker inte med bilder, du måste få komma och se lägenheten.Nu när restriktioner släppts kan inte hyresvärden skylla på Covid-19. Det ska inte vara upp till den som som sagt upp lgh men ännu inte flyttat att bestämma om någon får komma dit och titta eller inte. Nej, hyresvärdarna ställer in fysiska visningar av ren lättja. Det är bedrövligt.