Kan jag få ett förstahandskontrakt om jag har betalningsanmärkning?

Jag står i kö hos Boplats men är tyvärr registrerad hos Kronofogden. Förstår att det kan bli svårt med ett förstahandskontrakt. Men om man har en borgenär, hur ställer ni er till det?

Kommentarer

  • Hej Fredrik, tack för din fråga!

    Betalningsanmärkning
    Hyresvärdarna på boplats har olika uthyrningspolicys, och bestämmer själva vilka krav och villkor de ska ställa på sökande.
    • Många av lägenheterna på Boplats annonseras av allmännyttan (Familjebostäder, Bostadsbolaget, Gårdstensbostäder & Poseidon). De har en gemensam uthyrningspolicy, som du kan läsa genom att klicka här.:

      Allmännyttan kräver att du inte har betalningsanmärkning som är relaterad till boende uppkommen de senaste 24 månaderna.

      Om du har betalningsanmärkning som är äldre än 24 månader, eller som inte är relaterad till boende, påverkar det inte dina chanser att få ett förstahandskontrakt hos allmännyttan.
    • Privata hyresvärdar på Boplats har egna uthyrningspolicys och brukar inte acceptera betalningsanmärkningar, men kan ibland acceptera det beroende på hur gammal anmärkningen är och om skulden är betald. Betalningsanmärkningar gällande hyra accepteras i princip aldrig.

    Borgensman
    Det finns inte något fält för borgensman på boplats.se. I de fall hyresvärdarna har inkomstkrav, vill de i regel att du själv ska uppfylla inkomstkravet.

    Det är upp till respektive hyresvärd att bestämma ifall de accepterar en borgensman eller inte, och du får i så fall ta upp frågan om borgensman med hyresvärden när du är aktuell för ett kontrakt.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Skulle fråga om man har lån och delbetalning men har inte kronofogden och har fast jobb men råkat söka några lån samtidigt kan man få ändå förstahandskontrakt
    Sara
  • Hej Sara, tack för din fråga!

    Om du har betalningsanmärkning som är äldre än 24 månader, eller som inte är relaterad till boende, påverkar det inte dina chanser att få ett förstahandskontrakt hos allmännyttan.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Jag har inget på lägenheten eller sånt har redan nu första hand men bara lån e det
    Sara
  • Hej Sara!

    Du kan troligtvis få ett förstahandskontrakt även om du har lån.
    Elin, Boplats Göteborg