Kan vi vara sambo även om vi inte är medsökande?

Hejsan!
Jag och min nuvarande sambo har inte slagit ihop våra konton på boplats.
Min fråga är om jag söker lägenheter som jag klarar alla ”krav på” och får en lägenhet efter visning, är det ok då att min nuvarande sambo flyttar ihop med mig i min nya lägenhet? Jag kommer ju stå ensam på kontraktet men kan man bli fråntagen lägenheten om man är sambo men ändå inte söker tillsammans men sedan flyttar ihop?

Kommentarer

  • Hej Sandra, tack för din fråga!

    Ja, det är okej att din sambo bor i lägenheten tillsammans med dig även om ni inte var medsökande. Du behöver inte värdens tillstånd för att bo ihop med någon.

    Däremot ska du lägga till under rubriken "Hushåll" på din profil att ni är två vuxna som ska bo i lägenheten.

    Ha i åtanke att om du/ni skaffar lägenheten med avsikten att bo tillsammans i den så har även din sambo rätt till den, även om bara du står på avtalet. Ifall ni skulle vilja flytta isär någon gång i framtiden kan alltså lägenheten ingå i bodelningen och din sambo kan ha rätt att göra anspråk på lägenheten. Därför kan det vara bra att ni skriver ett samboavtal.

    Läs mer om sambolagen på Hyresgästföreningens hemsida.
    Elin, Boplats Göteborg