Någon har tagit min parkering! Vad gör jag?

Hej!

På min hyrda parkeringsplats har någon annan ställt sin bil. Hur får jag bort bilen från min plats...!

Sverker

Kommentarer

  • Tack för din fråga!  Här kommer förslag på hur du kan hantera situationen:
    •  Du kan kolla upp bilägaren via bilregistret och ringa upp ägaren för att informera att den står på fel plats och be dem flytta bilen. Enklast är att göra detta via sms-tjänsten Vem äger fordonet (Transportstyrelsen), få ägaruppgifter direkt via sms. Skicka registreringsnummer till nummer 72503.
    • Ring till det ansvariga P-bolaget som har hand om ronderingen i ditt område och be dem komma och bötfälla den felparkerade bilen. Numret till dem står på skylt vid parkeringsplatsen.
    • Som sista utväg kan du om bilägaren fortsätter att använda din parkering utan tillåtelse från dig är att göra en polisanmälan. Det gör du enklast genom att ringa polisen på telefonnummer 114 14. Varför då en polisanmälan? Den som ställt sig på din plats utan din tillåtelse kan ha gjort sig skyldig till brottet egenmäktigt förfarande. För att brottet ska aktualiseras när någon använder din parkering krävs det att vederbörande olovligen rubbat din besittning och därigenom vållat dig skada eller olägenhet. Det kan vara aktuellt i då den andre bilägaren olovligen rubbat besittningen till din parkering (du kan inte använda den) och det har vållat dig en skada (extra kostnader genom att du blir tvungen att betala parkeringskostnader). Straffet är vanligtvis böter och vid fällande dom kan du även söka ersättning för kostnader du haft till följd av brottet.
    Tänk på att grannsämja är viktigt och att de flesta problem löses med ett samtal i god ton.

    Vänligen
    Johan
  • Lundagårdsgatan 8/10.
    Kommer hem från veckas jobb och ser att nya parkeringsområden är uppförda på vår gård. Min fråga som följer är om det är okej för BodenBo att jag använder gräsmattan som in- och utfart till min hyrda plats då jag ej längre kan komma in på min hyrda plats normal väg. Har en lång bil med större behov av svängradie, är inte mina parkeringsgrannar hemma funkar det helt ok. Men hur ska jag ha tillträde till min hyrda parkering om mina grannar är hemma?
    Kent Åhl
  • Hej Kent!

    En kollega var förra veckan och kollade platserna. Bilplatserna är anpassade för vanliga personbilar. Vad har Du för bil? Jag åker dit under fm och tittar på det. Dem andra kanske det också blir problem för, om din bil är för lång?
    Helena Ombyggnadssamordnare
  • Hänt vid en några tillfällen att någon parkerad på min betalda parkeringsplats. För att släppa ut hen begär jag det parkeringsbolaget tar i felparkeringsavgift.
    Detta förfarande är väl okay eftersom jag drabbas av extra parkeringskostnader eller riskerar P-bot då jag parkerar in den felparkerade?
    Bo Roger
  • Hej Bo Roger!

    Stänger man in någon så är det egenmäktigt förfarande. När det händer ring Aimopark så får dem bötfälla. Ring även bilägaren.
    Du kan kolla upp bilägaren via bilregistret och ringa upp ägaren för att informera att den står på fel plats och be dem flytta bilen. Enklast är att göra detta via sms-tjänsten Vem äger fordonet (Transportstyrelsen), få ägaruppgifter direkt via sms. Skicka registreringsnummer till nummer 72503.
    Helena Ombyggnadssamordnare
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.