Klagomål på mig som granne

Vart går gränsen av att grannen ska få klaga? Ibland händer det att jag å sambon busar innan läggdags inte många minuter å inte varje dag. Men om klockan är 1.30 på natten och vi råkade kanske prata högt eller skratta lite högt kanske i några minuter.. ska man som granne tåla det eller ska man behöva ringa störnings jouren  å anmäla oss ?? Han har skrivit till oss  några gånger å klagat via sms först var det pga hunden sen när hon slutar skälla så ska han klaga på oss som människor när hunden har varit duktig... Han blir aldrig nöjd. ... å vi blir sura på honom att han är så känslig  vi klagar inte när någon av grannarna har fest. Eller bråkar. Eller att deras hund skäller nån gång... vi förstår att grannar låter precis som att vi låter ... ska han verkligen bli så kränkt av att nån låter på natten nån gång ibland ? Man hör även deras larm på morgonen.. och som sagt vi klagar inte. Och det är jobbigt att dom letat upp våra nummer och skickar sms . Alltså vi kan inte vara knäpptysta hela tiden. Vi lever här också. Och ja ibland har det hänt någon gång att man pratar på natten eller att sambon väcker en med att kittla en så man vaknar.. Så hur känslig får grannen vara innan vi blir vräkta?? För om det är grannen bredvid oss så har han ju haft fester helger i rad med små tjejer som sjunger i höga halsen till låtarna. Å jag ska upp och jobba och klagar inte för jag vet att människor kan låta å vill ha kul .
Simon

Kommentarer

  • Hej Simon!

    Ring mig på 0921-57880.
    Helena Ombyggnadssamordnare
  • Otroligt dåligt av Bodenbo att inte lägga ut ett offentligt svar om vad som är acceptabelt eller ej i hyreshus. Men så är det väl hyresvärdar skiter i saker totalt bara ni får in pengar.
    Lotta
  • Hej Lotta,

    Grundregeln är att man aldrig får störa sin granne. Men samtidigt måste man acceptera att man bor vägg i vägg med sin granne och då krävs det en viss tolerans. Vart gränserna går är otroligt svårt att formulera entydigt. Ett visst mått av tolerans för att vi lever lite olika, äter på olika tider (mat som doftar olika mycket) och duschar olika länge, kan göra livet enklare. Och samtal i vänlig och öppen ton kan ofta underlätta. Det är oftare det handlar om psykologi, kompromisser och medling än ren och skär juridik, när det gäller konflikthantering mellan grannar. Att lösa ett störningsärende i ett frågeforum är inte rätt väg att gå utan det krävs personliga samtal.

    Vänligen
    Johan
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.