Källsortering

Källsorteringen i soprummen är kaos! Det är rent av pinsamt att gå ner och se hur slarvigt och dåligt sorterat det är. Plastpåsar med blandsopor hittas i kartongåtervinningen, tillsammans med chipspåsar, ciggpaket och lite annat smått och gott. Samma gäller i många av de andra tunnorna också. Dessutom lämnas grovsopor som små möbler, resväskor och annat lite varstans i soprummet. Kan det inte läggas upp en övervakningskamera och införas straffavgift för sådana grova sopsorteringsfel? Vet att många bostadsrättsföreningar hanterar det på det viset. Det kommer ju kräva med administrering, men bara att införa det kommer ju säkert få folk att skärpa till sig. Och med stickprov här och där och tillsägningar så kanske sopsorteringen blir lite bättre iallafall. Skäms för hur lite folk bryr sig.
Rebecca

Kommentarer

  • Hej Rebecca,

    Vi delar din syn på problemet. Väldigt många individer, vet inte hur de ska sortera sitt avfall eller så bryr de sig inte alls. Vi har lagt stort fokus kring frågan. Vi har tagit fram informationsmaterial på olika språk, haft reportage i vår kundtidning samt förbättrat skyltningen i våra kretsloppstugor för att bara nämna några åtgärder. Tyvärr har framstegen inte varit så stora hittills. Vi har två anställda som på heltid plockar avfall som hamnar fel i våra fastigheter. Vi kommer att utvärdera för och nackdelar med kameraövervakning, tack för tipset!

    Vänligen
    Johan
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.