Jag tror jag har fått vägglöss!

Saneringsfirman var och sanerade nått i lägenhet i samma hus som mig och nu tror jag att jag har vägglöss hos mig. Vad gör jag nu?

Micke

Kommentarer

  • Hej Micke,

    Om du misstänker att du fått vägglöss så börja med att söka igenom sängen och de möbler som står nära sängen. Titta under madrassen, på undersidan av sängen, i springor, sänghörn och bakom sänggaveln. Tidigt i angreppet finns 90 % av alla vägglöss i eller i nära anslutning till sängen. Det du skall titta efter är blodfläckar samt svarta små fläckar (spillning) och även om du ser vägglössen. En fullvuxen vägglus påminner om en äppelkärna i storlek och form. Använd gärna mobilkameran och fota spillning och det du tror är en lus.

    Om du hittar något som du misstänker vara ett spår av vägglöss, ska du kontakta felanmälan   för en inspektion i din lägenhet. De bilder du tagit underlättar vårt arbete.

    Saneringar mot skadedjur är gratis för dig som hyresgäst. Det är Bodenbo som bekostar saneringen. Tänk på att du har upplysningsplikt när det gäller skadedjur. Detta innebär att du är skyldig att informera hyresvärden, det vill säga Bodenbo, om att du har vägglöss i din lägenhet.

    Johan