Jag har kallt i lägenheten, vad kan jag göra?

Det känns kallt i lägenheten. Hur gör jag för att få hjälp med det?

Kerstin

Kommentarer

  • Hej Kerstin!

    Du kan alltid göra en felanmälan. Länk:  Felanmälan

    Mät temperaturen i lägenheten innan du gör en felanmälan. Vi behöver veta hur många grader du har hemma för att kunna bestämma vilka åtgärder som ska vidtas. Placera en termometer mot en innervägg för att mäta temperaturen. Om det just varit ett snabbt väderomslag kan det ta upp till två dagar innan huset och dess värmesystem har anpassat sig. Ge värmen lite tid att hinna fram.

    Temperaturen i Bodenbos lägenheter är inställd på 20 grader. När det är kyligt ute är det viktigt att ta tillvara inomhusvärmen. Ofta kan små förändringar göra stor skillnad. Här följer några tips om hur du gör för att behålla värmen på bästa sätt.

    • Möblera rätt.
    Ställ inte soffan direkt framför elementet. Det räcker med ett mellanrum på ca 2 decimeter för att värmen ska kunna cirkulera i rummet. Undvik också att låta långa gardiner hänga ner framför elementet.

    • Håll fönsterventilerna öppna.
    Om din lägenhet har fönsterventiler ska de hållas öppna. Annars fungerar inte ventilationssystemet.

    • Stäng ventilen i köket.
    Ventilen ovanför spisen ska bara öppnas när man lagar mat.

    • Håll koll i badrummet.
    Låt inte badlakan och badrockar hänga ner framför elementet.

    • Vädra rätt.
    Vädra snabbt – gärna med tvärdrag – och stäng sedan.

    • Håll stängt.
    Kontrollera att balkongdörren samt alla fönster och vädringsluckor är ordentligt stängda.

    Tycker du att 20 grader är för kallt? Tänk då på att det skulle kosta ca 1 miljon kronor om året bara för att höja värmen en enda grad i alla lägenheter. En ökning som också innebär att hyran höjs.

    Kanske kan en extra kofta eller ett par tofflor vara ett bra alternativ!
    Johan
  • Går inte att felanmäla kallt i lägenheten....
    Vi har nu vid -20° endast 19 ° i lägenheten. När det är varmare -10° så har vi 26° inne. Låter inte logiskt???
    Kristina
  • Hej Kristina!

    Ursäkta sent svar.

     Gör en felanmälan så får dom komma och undersöka det så fort som möjligt.
    Var bor du?
    Helena Ombyggnadssamordnare