Inga element och ingen värme

Hur länge ska vi på Sadelmakaregatan-Ringvägen vara utan element och värme? Information emottages tacksamt.
Börjar kännas mindre humant och kallt inomhus och tröttsamt städa efter hantverkare som sätter upp och plockar ner de nya elementen om vartannat.
Linda Nordström

Kommentarer

  • Hej Linda!

    Det kommer att ta en bit in i Oktober till driftsättning av nya värmesystemet. Vi kommer eventuellt att kunna driftsätta delar av fastigheten tidigare. Vi har värmefläktar att låna ut om det blir för kyligt. Gör en felanmälan på "min sida", så kör vi ut. Vi har noterat och tagit upp den bristfälliga städningen med Johanssons Rör, de ska numera dammsuga kring radiatorerna efter byte, vi beklagar om det varit besvär.
    Helena Ombyggnadssamordnare
  • Tack för svar till slut.
    Jag undrar vem som kommer betala för den extra hushållsel som värmefläktarna förbrukar?
    Har gjort felanmälan nu.
    Linda Nordström
  • Hej igen Linda!

    Tack för din fundering!

    Vi ska ta ställning till det. Vi återkommer i ärendet när vi vet hur länge det kommer att bli och hur stora merkostnader osv.
    Helena Ombyggnadssamordnare
  • God morron Linda!

    Vi kommer att ersätta er retroaktivt vad gäller lånefläktarna.
    Helena Ombyggnadssamordnare
  • Tack för svar, då återstår sista frågan jag har och det är hur ni tänker kompensera oss hyresgäster för den uppvärmningkostnad vi betalar för som ingår i hyran?
    Linda Nordström
  • Hej igen!

    Detta har gått ut via sms avisering till Er hyresgäster.

    "En avräkning på 10 kr/dag/lägenhet baserat på hur länge ni har elementet igång i er lägenhet, räknas fram och reduceras från er hyra i efterhand."

    Helena Ombyggnadssamordnare
  • Hej,

    Nu börjar det ha passerat "en bit in i oktober". När kommer värmen igång? Jag tror knappast att det behöver nämnas vilken breddgrad vi bor på. Varför påbörjades jobbet över huvud taget så sent på året? Sen tycker jag att en ersättning på mer än 10 kr/dag är högst rimligt då jobbet har dragit ut orimligt länge nu. För ett värmeelementet värmer trots allt bara ett rum effektivt.
    Johan Lundgren
  • Hej Johan
    Självfallet hade det varit mer optimalt om arbetet hade kunnat förläggas under sommaren. Nu kunde detta inte ske och jobbet kunde inte heller vänta tills nästa sommar eftersom vi inte kunde garantera att värmesystemet skulle fungera under vinterns kallaste period. Därför genomförs arbetet nu i höst.
    Arbetet blir nu succesivt klart och på måndag är värmen åter igång i två trapphus. Om du har för svalt inomhus finns det möjlighet att få ytterligare värmeelement.
    Helena Ombyggnadssamordnare
  • 10 kr /dygn täcker inte elförbrukningen har man 2 blir det 20kr och ännu mer förbrukning,undrar hur ni ska lösa det ?Värme ingår ju i våran hyra.Nu får vi ju betala för att ha det.
    Ann-cristin Korvi
  • Hej, hela denna process med att byta element är under all kritik. Kan väl tycka att elementen ska sitta centrerat under fönsterbrädan tex. Hade behövts målas innan de nya elementen sattes dit då dom gamla var större och det var inte målat bakom dom..
    Varför gör man inte klart en lägenhet i taget istället för att en vecka skruva upp nya elementen och sen dröjer det en vecka innan rören kommer dit.
    Man har dessutom fått gå och dammsuga efter dom varit då dom inte tar reda på det själva.
    Hoppas allt hinner bli klart till mitten av denna vecka som det är lovat, då man inte märker av att dom är här och arbetar nå.
    Elin
  • Det har varit påfrestande för er hyresgäster och jag beundrar ert tålamod. Arbetet är mer komplicerat än man kan tro och mycket av arbetet sker inte inne i lägenheterna. Nu är värmen åter i ett antal trappuppgångar, men ännu inte i alla. När det gäller elförbrukningen på de elradiatorer som har delats ut kommer Bodenbo att ompröva hur kompensationen skall ske.
    Johan
  • Hur vet man när dom är klara med elementen? Har fått värme, men kommer de nå termostater? Man vill veta innan man börjar ställa tillbaka möbler.
    Mathilda
  • Hej Mathilda!

    När ett system töms på media och slås på igen så bildas det ”luftbubblor” i systemet, dessa ”luftbubblor” leder inte värme (eftersom systemet egentligen är anpassat för att leda värme genom flytande media).
    För att få bort ”luftbubblorna” i systemet så ”luftar” man elementen. När elementen luftas minskas antalet luftbubblor. Det här kan behöva göras några ggr, eftersom luftbubblorna sällan befinner sig på exakt samma plats.Ibland har man tur och bara behöver lufta en gång, men nästa gång kanske man behöver lufta många ggr till, om man har otur. Vi vill ju såklart att det bara skall behöva luftas en gång.
    När samtliga luftbubblor väl är borta så flyter mediat fritt och jämnt i systemet, det gör att man får en jämn och bra värme i sina element.
    Termostater kommer när det luftas klart, då kan ni ställa tillbaka möblerna.
    Helena Ombyggnadssamordnare
  • Hej,

    Jag väcker detta ämne igen nu. Hur blir det med ersättningen ni pratade om. I mitt fall började ni i mitten på september och jag fick termostaterna fredagen före jul.Så själva elementproblemet är löst. Så tre ca. månader då lägenheten antigen var för kall eller för varm. Det vore intressant och höra vilken ersättning ni hade tänkt er. Jag tänker 20-35% av månadshyran för dessa tre månader verkar rimligt.

    Sen är det problemet med att det ser för djävligt ut då dessa nya element inte täcker väggen på samma sätt som de gamla gjorde. I min lägenhet är det till och med ett rejält hål rakt in i väggen i vid hall-elementet. Har ni inventerat dessa problem och har ni en plan för att fixa detta?
    Johan Lundgren
  • Hej,

    Ytskikten bredvid de nya radiatorerna kommer att åtgärdas och det arbetet har påbörjats. Du kommer att bli kontaktad när det är dags för åtgärder i din lägenhet.

    När det gäller hyresreduktion så är den under uträknande. Ambitionen är att kompensera för din ökade elförbrukning samt även ge kompensation för att hyresrättens funktion varit nedsatt under radiatorbytet. Eftersom lägenheter har olika storlekar samt att perioden respektive lägenhet saknade fjärrvärme skiljer sig åt så är uträkningarna relativt komplicerade. Vår ambition är att hyresreduktionen skall vara klar och komma på hyresaviseringen för marsmånad.

    Vänligen
    Johan