Grundutbud ComHem TV

Varför har Bodenbo valt att ha ComHem som leverantör av grundutbud för TV?

Kommer det fortfarande finnas kvar möjligheten att beställa annan leverantör via Bodens Stadsnät för att anlita ett lokalt företag?

Lennart

Kommentarer

  • Hej Lennart!

    Tack för din fråga.

    Tyvärr,kan vi inte påverka det, pga att det är lagen om upphandling som styr. Håller med om att man helst vill handla lokalt. Nej, du kan inte använda annan leverantör för TV, men för Internet där kan du fortsätta med din gamla leverantör.

    Helena Ombyggnadssamordnare
  • Hej och tack för svaret!
    Hur länge gäller denna period för nytt avtal och vilka krav på grundutbud har BodenBo rätt att ställa i en dylik förhandling?

    Lennart
  • Hej Lennart,

    Vi har upphandlat ett analogt grundutbud och ett digitalt grundutbud, enligt nedan, som kan tas emot utan kostnad för den enskilda hyresgästen.

    Det analoga grundutbudet skall bestå av minst 15 kanaler med följande specifikation:
    • Samtliga vidaresändningspliktiga tv-kanaler och tv-tjänster, ”must carry”,
    • de kanaler som sänds fritt i marknätet ”free to air”,
    • ytterligare nio (9) av de tv-kanaler som är bland de 15 som har mest tittare enligt aktuell tittarmätning.
    Det digitala grundutbudet skall bestå av minst:
    • Samtliga vidaresändningspliktiga tv-kanaler och tv-tjänster, ”must carry”,
    • de kanaler som sänds fritt i marknätet, ”free to air”
    Avtalet gäller i två år med möjlig förlängning ett år i taget men dock längst fram till 2023.

    ComHem vann upphandlingen då de hade det fördelaktigaste erbjudandet och här hittar du deras kanalpaket.
    Johan
  • Varför fungerar inte tvkanalerna på Parkgatan 1?
    Hyresgäst
  • Hej! Har du provat göra en kanalsökning?
    Björn
  • Jag vill inte ha comhem jag vill inte ens ta i tång i Comhems utbud. Kan jjag som hyresgäst välja ha annan leverantör av tv, om inte varför ska jag ens betala för en tjänst från ett företag som jag överhuvudtaget inte ens vill befatta mig med tång igen.
    Jag som hyresgäst hos er kan välja mellan olika internetleverantörer men tv kan jag inte utan hänvisad till vilket bolag som erbjuder lägst kostnad för er.
    Anders Vestling
  • Hej Anders

    Bodenbo är en stiftelse där de egentliga ”ägarna” är hyresgästerna. Vårt uppdrag är att för den hyrespeng som kommer in ge bästa möjliga service. Allt överskott återinvesteras i fastigheterna för hyresgästernas bästa. I de allra flesta fastigheter ingår TV i hyran, men inte i alla. I de fastigheterna väljer hyresgästen själv sin leverantör. Alla hyresgäster oavsett om TV ingår i hyran eller ej kan själv välja en annan leverantör av TV. Så svaret på din fråga är ja, du kan välja någon annan än Comhem.

    Vänligen
    Johan
  • Hej! Jag sköter det tekniska åt min svärmor och häpnar till varje gång det är fel på något. Avbrott i tv/internet är ganska vanligt samt att man tar grisigt mycket betalt för sin tjänst. Borde inte ni när ni upphandlar kollektivt få ett bättre pris än såhär för era hyresgäster. Exempelvis har Bodens IT( genom telia som leverantör) minst 250 kr mindre i månadskostnad. Har provat att byta till ex. Sappa men det verkar inte gå på hennes adress. MVH
    Mikael Karlsson
  • Hej,

    Ett TV-grundutbud från Comhem ingår i hyran i alla hus som är byggda före år 2018. För hus byggda därefter så ingår inget TV-grundutbud utan hyresgästen väljer själv. När det gäller Internet så ansvarar Bodenbo för infrastrukturen från källaren fram till ett uttag i lägenheten. Utanför huset så ansvarar olika nätägare. Inne i lägenheten ansvarar hyresgästen för sin tekniska utrustning. Om hyresgästen ej har internetsignal så sker felanmälan till tjänsteleverantören som hyresgästen valt (Comhem, Telia, 83 grams, A3, Boxer, Bahnhof, Bredband2, Egonet, Sappa, Thing, Telenor).

    Eftersom hyresgästers efterfrågan sprider sig från 0/0 mbit/s till 1000/1000 mbit/s och även deras behov av support skiljer sig åt så blir det mycket svår hanterligt för Bodenbo att hantera en lösning som passar alla. Det är även tveksamt om en hantering som innefattar Bodenbo som mellanhand blir billigare för hyresgästen än dagens lösning där de själva väljer tjänsteleverantör och en internettjänst som passar individens behov. Anledningen till att det troligtvis inte blir billigare är att Bodenbos administrativa arbete men även hantering av ärenden i Kundtjänst skulle öka kraftigt. Det jobbet gör idag tjänsteleverantörerna.

    Vänligen
    Johan
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.