Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Grundutbud ComHem TV

Varför har BodenBo valt att ha ComHem som leverantör av grundutbud för TV när det är så mycket sämre än vad BDTV har erbjudit (framförallt den digitala delen)?

Kommer det forfarande finnas kvar möjligheten att beställa annan leverantör via BKO för att anlita ett lokalt företag?


Lennart Jansson Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej Lennart!

    Tack för din fråga.

    Tyvärr,kan vi inte påverka det, pga att det är lagen om upphandling som styr. Håller med om att man helst vill handla lokalt. Nej, du kan inte använda annan leverantör. Internet dock, där kan du fortsätta med BDTV.



    Helena Hyresförmedlare / Kundtjänst
  • Hej och tack för svaret!
    Hur länge gäller denna period för nytt avtal och vilka krav på grundutbud har BodenBo rätt att ställa i en dylik förhandling?

    Lennart Jansson
  • Hej Lennart,

    Vi har upphandlat ett analogt grundutbud och ett digitalt grundutbud, enligt nedan, som kan tas emot utan kostnad för den enskilda hyresgästen.

    Det analoga grundutbudet skall bestå av minst 15 kanaler med följande specifikation:
    • Samtliga vidaresändningspliktiga tv-kanaler och tv-tjänster, ”must carry”,
    • de kanaler som sänds fritt i marknätet ”free to air”,
    • ytterligare nio (9) av de tv-kanaler som är bland de 15 som har mest tittare enligt aktuell tittarmätning.
    Det digitala grundutbudet skall bestå av minst:
    • Samtliga vidaresändningspliktiga tv-kanaler och tv-tjänster, ”must carry”,
    • de kanaler som sänds fritt i marknätet, ”free to air”
    Avtalet gäller i två år med möjlig förlängning ett år i taget men dock längst fram till 2023.

    ComHem vann upphandlingen då de hade det fördelaktigaste erbjudandet och här hittar du deras kanalpaket.
    Johan VD
  • Jättebra att ni fått ett superdeal av Comhem! Grattis!

    Men vi som kunder, och vill ha en bild som går att se på en TV som är större än 19 tum, måste ju uppgradera till Digital-TV, och ComHems priser är mer än en fördubbling i kostnad för alla oss!
    Sedan saknas lite information om vi automatiskt avslutas som kunder hos BDTV, eller om vi måste göra det själva? Uppsägningstid? Er framförhållning är ju inte ens en månad!
    Kommer vi automatisk bli Comhem-kund och kan logga in hos dem med BankID och göra köp av enskilda kanaler och Comhem Play eller måste vi först köpa Comhems "bas-paket"?
    Vad måste vi lägga emellan för att få/hyra/köpa en digital-box eller TiVo?

    Bara några av funderingarna...
    Lars Alatalo
  • Hej Lars,

    Vi har i november/december upphandlat tv på samma sätt som vi gjorde för tre år sedan. Då byttes ComHem ut mot BDTV. Nu sker bytet tillbaka igen.

    Om en hyresgäst väljer att skaffa tilläggskanaler som levereras via antennuttaget så är det en affär mellan TV-leverantören och hyresgästen. TV-leverantören avtalslängd för tilläggskanaler kan inte vara längre än avtalslängden för basutbudet. Vi sa upp avtalet med BDTV för ny upphandling i oktober. Är du intresserad av att få tilläggskanaler via ComHem så får du vända dig till dem för priser och villkor.

    Tv-tittandet är i förändring. Många av våra hyresgäster väljer att mer och mer inte titta på tablå-tv via antennuttaget utan använder play-tjänster, Netflix och liknande tjänster via bredbandsuttaget.
    Johan VD
  • Varför fungerar inte tvkanalerna på Parkgatan 1?
    Hyresgäst
  • Hej! Har du provat göra en kanalsökning?
    Björn Hyresförmedlare / Kundtjänst

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.