Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Grundutbud ComHem TV

Varför har BodenBo valt att ha ComHem som leverantör av grundutbud för TV när det är så mycket sämre än vad BDTV har erbjudit (framförallt den digitala delen)?

Kommer det forfarande finnas kvar möjligheten att beställa annan leverantör via BKO för att anlita ett lokalt företag?


Lennart Jansson Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej Lennart!

    Tack för din fråga.

    Tyvärr,kan vi inte påverka det, pga att det är lagen om upphandling som styr. Håller med om att man helst vill handla lokalt. Nej, du kan inte använda annan leverantör. Internet dock, där kan du fortsätta med BDTV.



    Helena Hyresförmedlare / Kundtjänst
  • Hej och tack för svaret!
    Hur länge gäller denna period för nytt avtal och vilka krav på grundutbud har BodenBo rätt att ställa i en dylik förhandling?

    Lennart Jansson
  • Hej Lennart,

    Vi har upphandlat ett analogt grundutbud och ett digitalt grundutbud, enligt nedan, som kan tas emot utan kostnad för den enskilda hyresgästen.

    Det analoga grundutbudet skall bestå av minst 15 kanaler med följande specifikation:
    • Samtliga vidaresändningspliktiga tv-kanaler och tv-tjänster, ”must carry”,
    • de kanaler som sänds fritt i marknätet ”free to air”,
    • ytterligare nio (9) av de tv-kanaler som är bland de 15 som har mest tittare enligt aktuell tittarmätning.
    Det digitala grundutbudet skall bestå av minst:
    • Samtliga vidaresändningspliktiga tv-kanaler och tv-tjänster, ”must carry”,
    • de kanaler som sänds fritt i marknätet, ”free to air”
    Avtalet gäller i två år med möjlig förlängning ett år i taget men dock längst fram till 2023.

    ComHem vann upphandlingen då de hade det fördelaktigaste erbjudandet och här hittar du deras kanalpaket.
    Johan VD
  • Jättebra att ni fått ett superdeal av Comhem! Grattis!

    Men vi som kunder, och vill ha en bild som går att se på en TV som är större än 19 tum, måste ju uppgradera till Digital-TV, och ComHems priser är mer än en fördubbling i kostnad för alla oss!
    Sedan saknas lite information om vi automatiskt avslutas som kunder hos BDTV, eller om vi måste göra det själva? Uppsägningstid? Er framförhållning är ju inte ens en månad!
    Kommer vi automatisk bli Comhem-kund och kan logga in hos dem med BankID och göra köp av enskilda kanaler och Comhem Play eller måste vi först köpa Comhems "bas-paket"?
    Vad måste vi lägga emellan för att få/hyra/köpa en digital-box eller TiVo?

    Bara några av funderingarna...
    Lars Alatalo
  • Hej Lars,

    Vi har i november/december upphandlat tv på samma sätt som vi gjorde för tre år sedan. Då byttes ComHem ut mot BDTV. Nu sker bytet tillbaka igen.

    Om en hyresgäst väljer att skaffa tilläggskanaler som levereras via antennuttaget så är det en affär mellan TV-leverantören och hyresgästen. TV-leverantören avtalslängd för tilläggskanaler kan inte vara längre än avtalslängden för basutbudet. Vi sa upp avtalet med BDTV för ny upphandling i oktober. Är du intresserad av att få tilläggskanaler via ComHem så får du vända dig till dem för priser och villkor.

    Tv-tittandet är i förändring. Många av våra hyresgäster väljer att mer och mer inte titta på tablå-tv via antennuttaget utan använder play-tjänster, Netflix och liknande tjänster via bredbandsuttaget.
    Johan VD
  • Varför fungerar inte tvkanalerna på Parkgatan 1?
    Hyresgäst
  • Hej! Har du provat göra en kanalsökning?
    Björn Hyresförmedlare / Kundtjänst
  • Jag talar för en hyresgäst som har lite svårt för det här med datorer, så hon låter mig skriva till Er. Com hem tv har försvunnit i omgångar under 1 års tid pga av olika anledningar. Det vore dags att Ni förhandlar om och tar in en ny leverantör.
    Christer Andersson
  • Hej Christer,

    Det stämmer att det varit ett antal avbrott. Ett flertal av dessa har med ombyggnaden väg 97 att göra då kablar grävts av, med följd att TV:n slutar fungera. Avbrott som dessa är inget som kan lastas Comhem eller det avtal Bodenbo har med dem.

    Då Bodenbo lyder underlagen om offentlig upphandling (LOU) så är vi skyldiga att vid varje avtals utgång upphandla varan/tjänsten innan nytt avtal tecknas. Om det är Comhem eller någon annan som levererar TV-signal framöver lär framtiden utvisa.
    Johan VD
  • Jag vill inte ha comhem jag vill inte ens ta i tång i Comhems utbud. Kan jjag som hyresgäst välja ha annan leverantör av tv, om inte varför ska jag ens betala för en tjänst från ett företag som jag överhuvudtaget inte ens vill befatta mig med tång igen.
    Jag som hyresgäst hos er kan välja mellan olika internetleverantörer men tv kan jag inte utan hänvisad till vilket bolag som erbjuder lägst kostnad för er.
    Anders Vestling
  • Hej Anders

    Bodenbo är en stiftelse där de egentliga ”ägarna” är hyresgästerna. Vårt uppdrag är att för den hyrespeng som kommer in ge bästa möjliga service. Allt överskott återinvesteras i fastigheterna för hyresgästernas bästa. I de allra flesta fastigheter ingår TV i hyran, men inte i alla. I de fastigheterna väljer hyresgästen själv sin leverantör. Alla hyresgäster oavsett om TV ingår i hyran eller ej kan själv välja en annan leverantör av TV. Så svaret på din fråga är ja, du kan välja någon annan än Comhem.

    Vänligen
    Johan VD
  • Hej! Jag sköter det tekniska åt min svärmor och häpnar till varje gång det är fel på något. Avbrott i tv/internet är ganska vanligt samt att man tar grisigt mycket betalt för sin tjänst. Borde inte ni när ni upphandlar kollektivt få ett bättre pris än såhär för era hyresgäster. Exempelvis har Bodens IT( genom telia som leverantör) minst 250 kr mindre i månadskostnad. Har provat att byta till ex. Sappa men det verkar inte gå på hennes adress. MVH
    Mikael Karlsson
  • Hej,

    Ett TV-grundutbud från Comhem ingår i hyran i alla hus som är byggda före år 2018. För hus byggda därefter så ingår inget TV-grundutbud utan hyresgästen väljer själv. När det gäller Internet så ansvarar Bodenbo för infrastrukturen från källaren fram till ett uttag i lägenheten. Utanför huset så ansvarar olika nätägare. Inne i lägenheten ansvarar hyresgästen för sin tekniska utrustning. Om hyresgästen ej har internetsignal så sker felanmälan till tjänsteleverantören som hyresgästen valt (Comhem, Telia, 83 grams, A3, Boxer, Bahnhof, Bredband2, Egonet, Sappa, Thing, Telenor).

    Eftersom hyresgästers efterfrågan sprider sig från 0/0 mbit/s till 1000/1000 mbit/s och även deras behov av support skiljer sig åt så blir det mycket svår hanterligt för Bodenbo att hantera en lösning som passar alla. Det är även tveksamt om en hantering som innefattar Bodenbo som mellanhand blir billigare för hyresgästen än dagens lösning där de själva väljer tjänsteleverantör och en internettjänst som passar individens behov. Anledningen till att det troligtvis inte blir billigare är att Bodenbos administrativa arbete men även hantering av ärenden i Kundtjänst skulle öka kraftigt. Det jobbet gör idag tjänsteleverantörerna.

    Vänligen
    Johan VD

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.