Vindskyddspapp direkt mot putsad fasad,

Hej!  Ska sätta liggande panel på putsat hus,  tänkte fråga om man kan eller ska lägga vindskyddspapp direkt mot putsen?  Är det bra eller gör den ingen  nytta där? Vi ska inte isolera,  utan använda spikregel 34*70 som spikregel och som luftspalt. Mvh Patrik

Kommentarer

  • Hej Patrik
    Om fasaderna är putsade finns det ingen anledning att montera vindskydd. Syftet med vindskyddet är att det inte skall blåsa in luft i isoleringen.
  • Tack för snabbt svar. Mvh Patrik
  • Hej,
    Även vi har planer på att spika panel över en putsad fasad. Huset är från 30talet med reviterad puts.
    Kan man isolera direkt mot gamla putsen med exempelvis cellplast eller typ västkustskiva, sedan spikläkt som blir distans till panel.
    Filip
  • Hej
    Montageinstruktioner för detta bör du inhämta av aktuell isolertilverkare som tex Kingspan för cellplast och Rockwool för mineralull.
    Johan Seniortekniker
  • Jag ska isolera en råvind. När jag monterat luftspalten vill jag montera en isolering (godkänd)
    Som bygger så lite som möjligt expl. Vanlig isolering bygger 300 mm. I det här fallet är det inte möjligt blir alldeles för mycket jobb. Vad ska jag använda utan att det kostar för mycket.
    //Peter
    Peter
  • Hej Peter,
    Detta är nog en fråga för isoleringstillverkare.
    Johan Seniortekniker