Vindduk till tak

Hej,

Jag bygger ett lösvirkeshus där jag kommer att använda windy prima till väggarna och undrar om den även går bra att lägga som vindskydd mellan isolering och luftspalt i taket? Taket är delvis låglutande (3°).

Kommentarer

  • Hej.
    Det går bra att använda Windy till detta. Gäller bara att spänna den bra så det inte blir "mage" på isoleringen som täpper till spalten mellan vindskyddet och råsponten. Förslagsvis så spänns den upp mellan takstolarna. Som man gör på väggen med klämläkten. Man bör även montera ett läkte på råspontens undersida mellan takstolarna för att skapa distans mellan råspont och isolering.
  • Hej,

    Om man använder Windy Prima till tak enligt ovan, kan man lägga duken i takstolarnas längdriktning? I produktbeskrivningen står det att duken ska monteras horisontellt, att lägga den i takstolarnas riktning motsvarar ju mer vertikal installation. Min tanke är att lägga 1,37 m bred duk+spiklist ett takstolsfack i taget, istället för att lägga all duk först och därefter spiklist (vilket vore svårt då det inte finns något tak att gå på).
    Rasmus
  • Hej Rasmus

    Med det förfarandet du beskriver så går detta bra också.
    Windy är dock inte på något sätt genomtrampningssäkert.
    Den är då tänkt att monteras på insidan av takstolarna istället för t.ex. masonit.
    Det verkar som du har ett frihängande montage utan råspont.
    Då måste det vara en underlagsduk ovanpå takstolarna monterade enligt anvisning som är godkänd för genomtrampning.
    Tobias Teknisk säljare
  • Tack för snabbt svar! Min planerade takuppbyggnad ser ut som nedan, utifrån sett. Taklutningen är 9 grader, c-c-avstånd mellan takbalkar är 600 mm (för att kunna gå ner i dimension).

    - Dubbelfalsad plåt
    - Underlagspapp Flexisteel YEP 1800
    - Råspont
    - Luftspaltbildande läkt
    - Vindduk Windy Prima
    - Takbalk
    - Cellulosaisolering
    - Ångbroms
    - Invändig panel

    Tanken är alltså att ha råspont ovanpå vindduken, med läkt och luftspalt emellan. Jag tolkar det som att Windy Prima blir ett bra vindskydd ovanpå isoleringen och att jag kan montera duken i valfri riktning (längs takbalkar alt. vinkelrätt)?
    Rasmus
  • Hej Rasmus
    Lösningen ser bra ut tycker jag.
    Jag rekommenderar ångspärr i taket i stället för ångbroms (0,20 byggplast). Ångtrycket blir högt mot takytan och vi vill inte få ut någon vattenånga utanför isoleringen. Ångbroms i väggar är ok där ångtycket inte är lika stort.
    Tänk också på att Windy inte är genomtrampningssäker så det inte händer en olycka. Bra också att slå på en extra läkte på råspontens undersida så det blir 30 C/C så det inte blir "mage" på Windyn/isoleringen som täpper till spalten.

    Roger