Ventilerad nock för papptak

Hej!

Vi skall byta från takpannor till papptak (Icopal Mono) på ett befintligt låglutande tak som idag har en nockventilation. Har ni någon bra lösning för ventilerad nock för papptak?

Mvh
Dan

Kommentarer

  • Hej Dan

    Vi har ingen egen nockventilation utan hänvisar till de lösningar som saluförs på marknaden, exempelvis Vilpes.
    Nockventilation​​​
  • Vad har du för erfarenheter kring denna produkt? Vet du om något referensprojekt?
  • Hej igen

    Har ingen direkt erfarenhet men jag vet en del takentreprenörer har använt sig av den med gott resultat. Icopal i Danmark har en liknande lösning också.

    Är det en kallvind så kan man ventilera med gavelspetsventiler också.

    En annan lösning är att såga upp råsponten vid nocken, ställa två reglar på högkant med distansklossar emellan och sen klä in dom med en fiberduk och avsluta med en plåtinklädnad.