Vattentät och diffusionsöppen underlagspapp.

Hej. Har en fråga beträffande plåttak. Underlagstaket är av sk "lockpanel" och vindsutrymmet är oisolerat. Enligt plåttillverkaren (Borga) ska en vattentät papp monteras på underlagstaket. Eftersom det blir tomrum mellan "locken" funderar jag på om det finns risk för kondenbildning där. Har ni någon produkt som är diffusionsöppen och vattentät?

Mvh Ulf Augustsson

Kommentarer

  • Hej Ulf
    Jag ser ingen risk för kondensproblem i underlagstaket om du använder en diffusionstät underlagstäckning. Jag förmodar att det är normalt tillskott av fukt i bostaden och god bostadsventilation (till/frånluft) samt ventilering vid takfot på vinden.
    Jag föreslår att du använder underlagsduk Flexilight Prima. Vådbredd ä 1200 mm och att du spikar brädor i "luftfickan" mellan lockbrädorna där överlappskarven på takduken blir för att få ett slätt underlag att fästa in takduken på.