Val av duk underlagstak

Hej!
Skall byta tak på äldre (40/50-tal) villa med kallvind. Idag ligger enkupigt tegel, papp och råspont. Var först inne på en ”modernare” lösning och ta bort råspont och ha friliggande diffusionsöppen duk under nya pannor av tegel eller betong.
Min sakkunnige besiktningsman tycker att råsponten är i så gott skick att den bör vara kvar för att det är ”rejälare” jag sparar arbete.Frågan nu är om jag bör lägga diffusionsöppen eller tät duk på råsponten (duk anses enklare att lägga än papp som jag förstår). Argument både för öppen och tät duk finns gott om på nätet. Vad är er rekommendation? Något fabrikat på duk som föredras?
Jens

Skickat från min iPad

Kommentarer

  • Hej.
    Då du är inne på den traditionella lösningen är vår rekommendation att du även väljer den traditionella robusta täta underlagstäckningen. Denna kan sedan utföras med traditionell byggpapp eller underlagsduk. Välj gärna så bra kvalitet som möjligt i detta skikt då det är detta som är det viktigaste för takets täthet. Vid val av Byggpapp är vår rekommendation en YEP2500 (Icopal Elastoflex). För Underlagsduk klass UD1 (Icopal Flexisteel)
    Johan Seniortekniker