Vad säger tätskiktsgarantier om takstosar

Hej!

Jag arbetar som konstruktör i ett stort ombyggnadsprojekt. Vi har en väldigt stor terrass med uppbyggnad nedifrån, fallbetong-->tätskikt-->dräneringsmatta-->isolering-->dräneringsmatta-->geotextil-->plattor i sättgrus.

Vi har ganska många rörgenomföringar (vertikalt och horisontellt) som ska genom tätskiktet och jag tänker att använda stosar vore det enklaste. Har ni någon koll på vad tätskiktsgarantier säger om era takstosar i kombination med ovanstående takuppbyggnad?

Väldigt tacksam för svar!

med vänlig hälsning/
Per Hermansson

Kommentarer

  • Hej Per

    Inga gummistosar får användas vid inbyggda tätskikt.
    Detta är det som gäller:

    Tobias Teknisk säljare
  • Okej! Stort tack för svar! Då är det alltså en rostfri perforerad plåt som gäller för alla dessa, likt en brunn helt enkelt!
  • Hej igen

    Ja det stämmer.
    Tobias Teknisk säljare
  • 😀 Eftersom du svarar så snabbt och bra har jag en tilläggsfråga! Vad är definitionen på ett inbyggt tätskikt? Om man inte kan se det så är det inbyggt?

  • Här är definitionen:

    Med inbyggda tätskikt (dolda) avses konstruktioner där tätskiktet inte är
    placerat överst i takkonstruktionen, det vill säga med något
    ovanpåliggande material.
    Överbyggnad kan t ex vara asfaltbetong, betong, sand och
    plattor, plantering, eller isolering
    Tobias Teknisk säljare