Vad är Icopalpapp, med eller utan tjära?

Vad bestod icopalpapp av 1930? Jag skriver en bok om funkis och läser en byggbeskrivning, undrar vad som då menades med "underhållsfri Icopalpapp". Ser på er hemsida om tjärfri icopalpapp, var det troligen tjära i 1930, och varför försvann den, ersattes med vad? Tacksam för svar så jag inte skriver något fel.
Anne

Kommentarer

  • Hej
    På 30-taket var det tjärpapp. Någon gång på slutet av 70-talet kom asfaltsbaserade och produkter med granutlat som blev underhållsfria.
    Asfalt har ett mycket större temperaturfönster mot värme och kyla,